2014-05-08

Kosmetisk hets #2: Hudfärgat



Då går vi vidare i den kosmetiska hetsens tecken och idag tänkte jag visa upp mina senaste hudfärgade inköp. Här blandar vi högt med lågt och det är ett par concealers av varierande slag, en primer/highlighter, ett par foundations och en färgad fuktkräm eller BB-kräm som det också kallas. Under många år använde jag aldrig concealer och jag hade EN foundation som jag körde på med tills den var slut, sen gick jag och tjackade en ny. Pga ett eskalerande intresse för att kamouflera mig har jag nu ett helt gäng att välja mellan varje dag och det är inte så dumt. Här är i alla fall de senaste inköpen på temat täcka och eehhh ska vi kalla det... förbättra? Det är ju målet hur som.

1. Clarins Instant light complexion base i färgen 01 rose
295 spänn för 30 ml, finns att köpa typ överallt
Den här gosiga produkten har jag fått av QotN när jag fyllde år! Den snälla tjejen hade snappat upp min åtrå från de otaliga gånger vi irrat runt i kosmetikavdelningar och kletat, klämt och luktat oss fram. Ok, tanken med denna är att den ska ge en lyster och jämna ut hyn en aning. Den är väldigt tunn och genomskinlig förutom en rosabeige skimrande ton. Den är absolut inte glittande utan har mer en subtil lyster eller skimmer vilket är gött när man är torr och huden känns lite deppig och död. Vad jag kan känna (har inte kollat upp detta) så är den inte så fullpackad med silikon som vissa andra liknande produkter och den fyller därför inte riktigt i porer och sådant. Men det bidrar också till att den känns väldigt lätt på huden och det är ju inte något man ogillar. Ok, denna kan du alltså ha som en primer under din forundation om du vill se fett jäkla sund och glowing ut, bara för sig själv över din fuktkräm, eller också kan du blanda i lite i din foundation/fuktkräm för en lite mer diskret lyster. Älskar denna!! Den doftar gott och jag gillar konsistensen samt att den inte på något vis "tar över" med något hetsigt discoskimmer utan smälter in snyggt med övriga produkter. Gilla förpackningen också, den är praktisk, lyxig och värdig. Rätt så dyr yes men räcker länge. En grej som är bra är också att den kan användas som en highlighter över foundation på kindben, näsrygg etc om man är inne på det spåret. Jag kommer väl inte SPRINGA till kicks när denna tar slut pga priset, det finns billigare varianter som är åtminstone nästan lika bra, men det känns som att denna kommer att återkomma i badrumsskåpet lite då och då när andan faller på.

2. Rimmel Stay matte foundation i färgen 103 true ivory
Ca 80 kr för 30 ml, Åhlens city i Stockholm eller fraktfritt på asos
Ok nu tar vi en djupdykning ner i billighetsdjungeln. Den här köpte jag mest för att jag var nyfiken, visste redan innan att den var HELT fel för min typ av hud. Det är alltså en mousseliknande foundation med hög täckningsgrad som är extremt nermattande. Man behöver VÄLDIGT lite för att täcka hela ansiktet på ett vettigt sätt. Nå, på grund av att den är så matt i texturen i kombination med att jag är rätt så torr ser det lite ut som att mitt ansikte dött och typ torkat ihop i solen när jag tar den i hela fejset. Hehe, inte min bästa look etc. Det finns dock något med den som jag gillar, svårt att säga vad det är, har generellt svårt för de här mousseaktiga konsistenserna man hittar lite här och var, de är helt enkelt för torra på något vis. Det är något tillfredställande med texturen ändå? Och att täckningsgraden är så hög. Kan verkligen tänka mig att denna är perfekt om man är oljig i huden och gillar matt hy. Jag använder min som en ögonskuggsbas i brist på annat, den funkar fint att jämna ut färgen på mina ibland lite rödflammiga ögonlock med. För åttio spänn känns det helt ok.

3. The Balm Time Balm concealer i färgen light
189 kr för 7,5g på & Other Stories
Jahapp, ännu ett försök med ännu en concealer. Har aldrig riktigt lyckats få concealer att se bra ut på mig trots hundratusentals utbildningsvideos på youtube lol. Detta är alltså en ganska opak produkt som ska innehålla ett gäng vitaminer och återfuktande ämnen (whatever) och som ska funka bra både under ögonen så väl som på blemmor i ansiktet. Hmmm. Jag har testat mig fram lite med denna. Om man värmer upp den lite mellan fingrarna och liksom duttar på den under ögonen funkar det ganska bra för att täcka mörka partier eller rödhet. Pudrar jag över så ser det inte speciellt bra ut dock, så det håller jag mig från. På finnys och liknande använder jag den med en liten minipensel typ läppensel eller liknande och bara duttar på försiktigt precis där missfärgningen är. Det funkar inte så bra att täcka större områden med denna då jag tycker att den känns lite för tjock och vaxig i konsistensen för det. However måste jag säga att detta är den första concealer i denna form som jag verkligen gillat och som jag fått att funka bra! Har annars kört på den där makeupstorevarianten i tre olika färger som alla har och den är alldeles för torr och bökig att ha att göra med. Förpackningen är praktisk men ganska ful och deppig. En grej att tänka på: Färgerna ser mycket mörkare ut i förpackningen än vad de är på huden. Trodde denna skulle vara alldeles för mörk för min del men den har visat sig fungera alldeles utmärkt! Tumme upp för denna alltså, i sin helhet.

4. Bare Minerals Original foundation i färgen fairly light
369 kr för 8g, finns att köpa lite överallt
Ojoj, denna har jag köpt igen nu efter något års paus. Detta är den foundation jag typ tog mig genom gymnasieåren med. Älskade den då! Det är en mineralfoundation som har en medeltäckande och halvmatt finish, den ser väldigt naturlig ut på huden och det är svårt att liksom överdosera så att man ser ut som ett kakigt monster, i alla fall om man använder sig av rätt verktyg för att applicera (aka en ganska fet tät kabukiborste). Den här har varit sjukt bra när jag haft lite mer "normal" hy med finnar, täcker bra utan att fastna överallt i flagor och torrheter som kan bli när man har acne. Men men MEN, nu kommer det. Jag är inte alls lika imponerad nu när jag återupptar bekantskapen ett par år senare. Upplever att den är alldeles för matt för mig nu och att den accentuerar det torra i huden nu när min hy överlag är mer åt det torrare hållet? Den ser fortfarande jättebra ut där jag är lite mindre torr som i pannan och på nedre delen av kinderna, men där jag är fnasig eller har små typ.. sår.. :'( *paus för gråt* från finnar som gått sönder ser den torr och död ut på ett sätt som inte alls är fördelaktigt. Tycker dock att den är värd att testa, hur den ser ut på ens hud har jättemycket att göra med ens egna hudkemi. Om du är nyfiken, gå till nån Bare Essentialsdisk och be dom sminka dig. Jag vet, det är en stor skräck och enormt obekvämt, men den här är fan rätt dyr och det är trist att göra en miss då. Den kan vara toppen!! Så eventuellt värt det. Ni vet. Testa er fram. Jepp. Just det, en grej till! Har man en massa fjun eller ansiktbehåring så är denna skitbra, den klänger sig inte fast någonstans i hårstrån. Bra för snubbar med andra ord.

5. Maybilline fit me concealer i färgen 15 fair
99 kr för 6,8 ml, finns att köpa överallt
Tror inte jag ägt en concealer av detta slag .. någonsin? Alltså den krämiga flytande varianten som man duttar på med en sån där liten fluffig svampliknande sak typ läppglansapplikator. Jag är vansinnigt förtjust i fit me foundationen, tycker att den är helt toppen och ser väldigt naturlig ut utan att göra mig besviken gällande täckningsgraden. Tänkte således att denna concealer kunde vara något för mig också? Men alltså... hmmm. När det gäller att täcka mörka ringar etc fungerar den rätt bra om man är försiktig med var man placerar den. Viktigt att inte dra på för mycket och att produkten hamnar bara precis där du har något du vill täcka, annars blir den lätt kakig och märklig. Gillar inte alls när man ser ut att ha enorma mängder produkt under ögonen, då går jag hellre utan och ser ut som en trött men okakig panda. För att täcka finnar eller så i ansiktet är det mindre funktionell, lite för tunn i konsistensen liksom. Dock: Om du använder ytterst lite och går på med en pytteliten syntetisk pensel så bör du klara detta fint. Den behöver fixeras med lite puder när den väl är på plats. Värt ett försök.

6. L'oréal code lumière BB i färgen fair
Minns inte priset men typ 130 kr?? 50 ml, finns på H&M och Ica och sånt trist
Åhh det här alltså. Näe. Vad är det med mig? Jag köpte ju den där Garnier BBkrämen för en tid sedan för att jag hade blivit så sjukt solbränd och ingen av mina foundations funkade längre. Tänkte att den var billig och att jag hade hört många säga positiva saker om den, så... asså nej. Den var så vidrig. Inte alls min grej. Hur som helst har jag vägrat att ge upp tanken på detta med färgade fuktkrämer, idén i sig är ju himla härlig och i tankt med att min acne börjar bli lite bättre attraheras jag också av tanken på att gå utanför dörren med en lite lättare bas. Jag vände mig mot BBkrämhyllan. Gjorde noll efterforskningar utan gick helt på "känsla" (?? idiot!) och kom hem med denna variant från L'oréal. Gillar att den ska vara uppljusande och ge lyster åt huden etc, den brukar sällan slå helt fel för mig. Ok, så här då. Jag ogillar tanken på att den här skulle "ersätta" min vanliga fuktkräm, men har provat att endast köra denna och även att köra på den efter fuktkräm. Båda funkar väl okej. Den här är egentligen rätt så schysst, den ger lite färg och har absolut en lystergivande formula, men den täcker fan fett dåligt. Eller täcker och täcker, jag förväntade mig liksom inte det, kanske mer borde använda mig att uttrycket "jämnar ut". Den JÄMNAR UT dåligt. Upplever också att den inte riktigt sätter sig utan liksom ligger ovanpå huden utan att riktigt sjunka in och bli ett med huden och det gillar jag fan inte alls. Nä, ännu en floppis i kategorin BBkrämer budget. Kan tänka mig att använda denna som en lystergivande primer under foundation typ? Skulle kunna funka. 

Det var allt!!! 
/WERKIN' GIRL

1 kommentar:

  1. Asnice inlägg! Tack så mycket! Den från Clarins är jag kåt på sedan tidigare och när du säger detta måste jag nog slå till!

    SvaraRadera