2014-05-07

Kosmetisk hets #1: Ansiktsmasker



Jaha hörni nu tänkte jag berätta om lite av den senaste tidens kosmetiska hets och vi börjar i kategorin ansiktsmasker. Det har blivit några olika inköp senaste tiden?! Fju. När jag förstod att mitt ansikte var i det torraste laget har jag gjort ca allt för att få det att bli mjukt och moist igen. Alltid känt enorm förvirring inför folk som ba ojoj jag är så oljig, jag måste använda sånna där blotting papers etc och håller på med puderdosor hit och dit och nermattande krämer och skit. Nej, min egen oljeproduktion verkar helt ha stannat av så när som på det som produceras i samband med ett och annat acneanfall. Förutom bristen på olja verkar jag även lida av någon slags vattenbrist, och det är väl främst där dessa produkter kan hjälpa till. Alla är dock inte till för återfuktning, men det tar vi bit för bit sådär. Utöver dessa har jag provat ett par masker från Khiels, men de har varit i provformat så jag har bara använt de ett par gånger vardera. Inget att recensera alltså. 

...Och NÄE det här är inte meningen att vara något slags konsumtionsinlägg!!! Detta är ingen konsumtionsblögg som du kanske förstått. Poängen med detta är att utvärdera all skit jag köpt på mig under dessa kosmetikhetsanfall och att du/ni i förlängningen ska få ta del av de "visdomar" jag samlat på mig under processen. Och, om andan faller på, investera i en liten ansiktsmask eller något annat kul, efter att du är påläst. Ok? Yes.

1. Neutrogena Visibly Clear 2-in-1
Apoteket, 69 kr för 150 (!) ml
Vi börjar med den tråkigaste! Och billigaste. Detta är alltså en tvätt och en mask i en och samma produkt, inte så dumt kanske. Denna riktar sig främst mot oljebollar som lider av finnys och så kallade "orenheter". Har aldrig känt mig dragen åt Neutrogenahållet för att jag alltid tyckt att deras produkter verkar lite för uttorkande för min del, men det är ett tryggt och vettigt märke om man vet vad man letar efter, och dessutom billigt. Jag har använt den här masken som en djuprengörare någon gång då och då, ibland en gång i veckan, ibland varannan vecka. Ibland som en ansiktstvätt när jag står i duschen. Varför skulle denna vara bra då undrar du kanske nu, jo nu ska jag berätta. Den innehåller Kaolinlera och bentonitlera, båda två kändisar i hudvårdsvärlden för deras förmåga att "avgifta" dvs dra ut skit ur porerna och dra ihop de. Bra för fölk med acneproblem, pormaskar, förstorade porer etc. Eller ja, för vem som helst kanske som vill ha en liten djuprengöring. Utöver det finnes en hel del glycerin och salicylsyra, båda bra och effektiva ämnen. Dessutom lite mjölksyra som är bra för att peela bort död hud och annat skrutt. En grej jag inte gillar med den här masken/tvätten är att den innehåller en del menthol, vissa verkar tycka att det är skithärligt och svalkande och typ "fräscht" men jag störs alltid lite av sånt. Det kyler förvisso ner huden på ett ganska härligt sätt, men jag finner alltid att det irriterar ögonen lite och mest känns onödigt. Menthol och liknande grejer i hudvård har egentligen ingen funktion alls förutom att ge användaren nån slags uppfräschande sensation och få en att tro att det "händer något" pga huden kyls och pirrar lite. Ok, nu till det viktiga, ska man köpa denna? Är det bra osv? Ja det tycker jag nog. Lermasker är nog något av det mest oexalterande jag vet, och denna är effektiv och billig så det är värt att testa. Jag tycker inte att den ger några drastiska effekter men använder man den lite då och då så tycker jag att den har en viss upprenande effekt för de stackars porerna. Skulle tro att en oljig typ verkligen kan dra fördel av denna, men torrisar bör använda den mer sparsamt och mer som en mask snarare än typ daglig tvätt.

2. Sampar So much to dew midnight mask
Sephora, 350 kr för 50 ml
En superstar i fuktmaskernas värld! Säkert har ni hört talas om denna senaste tiden om ni är något sånär intresserade av hudvård för desperata (många av dessa desperata inkl jag själv hänger ju på Quetzala Blancos blogg för hudvårdstips och det är fullt möjligt att du sett denna mask från Sampar där). Den har en lustig hype kring sig, har typ varit slutsåld på Sephora i tusen år, och det finns väldigt lite att läsa om den på www vilket gör mig frustrerad och sur! Men jag får väl bidra med en liten åsikt här då. Jag älskar den här masken, det är andra gången jag köper den. Kort sagt är det en fuktmsk som appliceras på ren hud inann du kryper i säng, och på morgonen när du vaknar ska fuktnivån i huden ha ökat med helt sjuka mängder, 85 procent eller något i den stilen. Det är väl inte så jäkla lätt att veta om det stämmer, men en lekman som jag kan göra följande analys: Huden blir helt underbar! Återfuktad och "plumpad" (detta bisarra ord) som en liten spänstig bäbiskind. Den är inte kletig och störig att ha under natten utan går in i huden ganska fort, och den är dessutom genomskinlig så man slipper se ut som ett sinnessjukt monster. Luktar gott men inte för starkt. Förpackningen är väl det enda minuset, den har en borste som man klämmer ut krämen i och det tycker jag är lite onödigt, vad är det för fel på att applicera med fingrarna etc. Men det behöver man inte bry sig så mycket om. Tycker priset är rätt okej för vad den åstadkommer och den räcker dessutom ett bra tag om man inte överdoserar som en galning. Lite mer vetenskapligt lyckas den här produkten få så fina resultat pga något som Sampar själva kallar för smart hydrating complex, något de hittat på som imiterar hudens egna fuktlipidfilm och påverkar cellerna så att de mer långvarigt binder fukt. Utöver detta finns det en shitload hyaluronsyra i och en massa andra grejer som jag inte egentligen vet så mycket som som sheasmörextrakt, myntaendorfin och något slags antioxidantgrejs som ska skydda huden från "yttre påverkan". Skitsamma! Den funkar! Det är allt jag bryr mig om!! I Luv it.

3. Caudelie Vinoperfect Enzymatic Peel Mask
Sephora, ca 380 kr för 50 ml
Den här är nyast in i min arsenal av ansiktsmasker och jag har bara hunnit använda den fyra gånger än så länge, så jag kan väl inte ge någon dunderanalys här kanske. Var lite skeptisk mot denna för att jag var rädd att den skulle vara för mesig, och när man betalar nästan fyrahundra spänn vill jag inte ha nån mesig skit utan effektiva produkter som syns och hörs så att säga. En annan anledning till att jag var lite skeptisk var att jag blev peppad av en sephoratjej att köpa den, och det tycker jag alltid känns lite lustigt i jämförelse med att göra mina små efterforskningar och bara gå och plocka upp en när jag själv är redo. Whatever, jag gick hem och provade den. Poängen med denna mask är att den ska göra en mild men effektiv peeling och lösa upp döda hudceller som potentiellt blockerar porer och ens förhoppningsvis enormt lystrande hud därunder, samtidigt som den återfuktar och pysslar om en. Den ska sitta på i tio minuter och sedan sköljas av, men jag kör den i typ trettio, det var ingen fara alls. Känner spontant att denna masken nog är bra för typ alla? Toppen om man är torr och fnasig, om man har trött och deppig hud som behöver en kick i rövi, om man har mycket pormaskar och plitor etc. Alla kan alltså tjäna på att ha denna i sitt badrumsskåp. Jaha, detta med själva "känslan" då. Doften är märkligt medicinsk, typ örtig bladig vinranka, typiskt för ca alla Caudelies produkter. Den är vit och enormt tjock i konsistensen, nästan som idominsalva? Inte min favoritkonsistens. Men skitsamma, det är effektiviteten som räknas. Jag har provat en del andra produkter som innehåller mycket glykolsyra och en del av dom sticker och svider något rent jävulskt på huden, så det var med en viss skräckblandad förtjusning jag applicerade denna mask. Det skulle visa sig att min oro var förjäves för denna svider inte minsta lilla, inte ens när jag råkade få lite i ögat. Detta fick mig att istället oroa mig lite för effekten... skulle den verkligen ge mig en redig upprensning?!! Men jo minsann, det blev en fin effekt. Inte sådär så man trillar av stolen av lycka men huden var mjukare och mindre fnasig och mer len men framförallt mer pigg och som det kallas på hudvårdsspråk BRIGHT (inte att förväxla med WHITE dock) dvs hade fått en ordentligt ökad dos lyster. Har som sagt inte använt denna mer än fyra gånger så jag kan inte bedöma hur den funkar efter lite mer regelbunden användning ännu, men känner mig hoppfull. Eller såhär: Jag ångrar inte att jag köpte den trots att den är rätt så dyr.

4. Clarins HydraQuench cream mask
Runt 400 kr för 75 ml, finns att köpa typ överallt
Ok, vidare till denna då. Jag bestämde mig för att den här fick bli min födelsedagspresent från farsan, han hade nämligen i sin frånvaro fört över en slant lagom till födelsedagen. Jag hade hört talas om denna produkt innan och var lite nyfiken, men det var ändå lite av ett spontanköp. Clarins brukar vara lite hit and miss för min del, vissa av deras grejer är toppen medan andra är tråkigt mjäkiga och oexalterande. Min förhoppning när jag köpte denna var att hitta en riktigt fet fuktbomb, närmare bestämt något som var fullpackad med hyaluronsyra (denna osunda besatthet... jaja det finns värre saker att vara besatt av). Det gjorde lite ont i själen när jag skulle betala men det var ändå med hoppfullhet jag skruvade av korken och skred till verket den kvällen. Konsistensen är en ganska lätt kräm och den doftar rätt starkt av en lite tantig men trygg parfym som dock försvinner när masken är på plats. Den torkar inte på huden och går inte in vidare snabbt, lämnar du den på huden de anvisade 10-15 minuterna så kommer du troligen ha en kletig film kvar i ansiktet som du på valritt vis får torka av. Lämnar du den längre, typ trettio minuter, så kommer den att gå in ordentligt i huden men lämna kvar en nästan lite plastig fnasighet som du inte på något vis kan smörja in i huden utan måste torka av ganska omsorgsfullt, speciellt förtjust är det där fnaset i att fastna kring näsvingarna, i ögonbryn och så vidare. Huden känns återfuktad och nöjd efteråt men masken efterlämnar en nästan lite fettig känsla som jag inte alls gillar?? En annan grej som gör mig lite missnöjd är att den återfuktade känslan är ganska kortvarig, sitter liksom inte i ett par dagar som vissa andra masker kan göra. Inte helnöjd med denna. Dock en ganska stor tub så min misstanke är att den kommer att räcka ett jäkla tag, vilket kanske väger upp för priset något. Nä, detta är ingen undergörare, men tillför ändå något fint för ett uttorkat ledset fejs som mitt.

5. Erborian sleeping BB mask
& Other Stories, 350 kr eller något sånt för 50 ml
När jag såg denna i butikshyllan kände jag en enorm attraktion!!! Det är något med det fransk/korianska konceptet som känns extremt lockande? Märket kör lite "fransk refined hudvård pimpad med koreansk hudvårds uråldriga hemligheter" stil. Konceptet är att du applicerar masken innan du ska sova och att du ska vakna med mjuk bäbihud som är avstressad och lugnad. Låter ju skönt. Stör mig rent förjävligt på att det inte finns någon ingredienslista att tillgå på denna produkt, jag har en fånig besatthet av att fatta VAD DET ÄR I allt jag kletar på mig, men det verkar vara nån stor underlig hemlighet med denna. Efter att ha gjort efterforskningar kan jag också konstatera att det inte finns mycket att läsa om det på internet heller, va fan. Två inledande väldigt tilltalande saker med den här masken är 1) konsistensen (vitaktig gelformula som sjunker in i huden på ett kick och inte lämnar efter sig någon snuskig hinna) och 2) doften. Doften!!! Den är underbar. Diskret och elegant och väldigt betryggande. Nå, inget av detta har egentligen något med själva effekten att göra, men tillför ändå något nu när man ändå spenderat en slant för att bli fin. Det här är ingen undergörande ansiktsmask på något vis, men efter en natts sömn med denna i ansiktet känner jag mig mjuk, återfuktad och lugnad i ansiktet. Den lugnar ner det värsta röda och jag känner mig inte spröd och torr längre i perioder när det annars är standard. Kletade in denna i ansiktet under en långflygning för ett tag sedan och det både kändes gött och räddade mig från den värsta aggressiviteten (torrhet, kliar som sjutton och blir lite finnig) min hud annars uppvisar när den tvingas vistas i flygplansluft i hundra år.

Nu får det vara nog för denna gång. Har någon tips på annat kul man kan testa?? *maniska ögon*

/WERKIN GIRL

3 kommentarer:

  1. åhh jag älskar att ha en kompanjon i skönhetsdjungel som har torr hy, känns som nästan alla skönhetsfantaster där ute har oljig hy???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fakk that oljig hy! Tänk om man hade det, vilken dröm asså. Ba ta lite puder och matta ner skiten. Istället: Fnasigt fjällande monster

      Kram min fellow torris
      /WG

      Radera
  2. Håller med. Jag har också torr o finnig hy. När du började skriva om din hy o hudvård för den kändes det som att jag hittat min hud-själsfrände. No kiddin.

    SvaraRadera