2014-05-09

Hormonerna


Jaha jag har ett litet tips att ge bort. För ett år sedan slutade jag med mina minipiller, mest för att jag hade käkat dom i en jädra massa år men även för att det ba blev för många olika tabletter varje dag. Så senaste året har jag mensat loss! Jag har gått frånatt inte ha haft mens alls på åtta år (pga cerazette) till ett ehh hälsosamt månatligt flöde. Var totalt oslipad i början, glömde bort att köpa tamponger, glömde bort att sätta i en ny när det var dags att byta osv. För att inte tala om mensvärken :( hade lyckats förtränga hur jävligt det kan vara!! Att man måste ligga hemma i två dagar varje månad (som om det är ngt ovanligt för mig!! Lol) och att man blir så jävla låg  (host.. Ja .. Se tidigare parantes) och blödig och arg. Det är en stor fet pest, detta mensens mörker. Det var dock gött att känna att maskineriet fungerade som det skulle efter åtta års uppehåll, det får jag väl ändå medge. 

Senaste månaderna har jag funderat mycket på detta med hormonerna. Hur mycket påverkas mitt mående? Kan jag känna skillnad mellan emopiss och hormonpiss? Kan det ena trigga det andra osv. Så jag har börjat föra en utförlig men kortfattad dagbok över detta. Jag brukar där anteckna hur mitt generella mående är, om jag supit, om jag har några fysiska krämpor och hur min hud mår för tillfället, samt vilka produkter jag använt som kan vara relevanta för dessa variationer. Jag för denna dagbok i en mycket funktionell och smidig MENSAPP. Den heter periodtracker och den är gratis. 

Här ska ni få se ett exempel på hur dessa anteckningar kan se ut


Det var bjussigt av mig va? Ja ni kanske fattar var jag vill komma med detta. Igår då till exempel när jag skrev denna anteckning kunde jag alltså gå tillbaka en månad och se hur jag mådde sista dagen under förra mensen. Se om det fanns någon likhet i hur kroppen och sinnet hade det. Det visade sig vara typ exakt samma. Av någon anledning finner jag stor tröst i att en del av mitt deppande är helt normalt hormondepp och inte styrt av emofaktorer. Fatta!!! Gött!! En annan slutsats jag kan dra av detta självstalkande är att jag borde börja med cerazette igen, alla saker som kan avhjälpa pissigt mående är bra saker. 

Kontenta: Om du är ett mensigt emo - skaffa denna app.

Nu är det natt = sovdags.
/WERKIN' GIRL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar