2014-04-08

Tuktad

Är hemma sjuk för tredje dagen i rad. Ingen feber idag men har tappat rösten men äääh det gör inte så mycket för jag orkar ändå inte prata. Idag har jag orkat kolla på det nya avsnittet av game of thrones och dessutom surfa lite. Så jag fann mig på modesajten rodeo.net. Brukar läsa Caroline Hainers doftblogg där och ibland kollar jag lite på killer colours eller vad Agnes B har skrivit. Idag kollade jag på en annan blogg under samma paraply som en tjej som heter Alma skriver. Hon postar mycket bilder, gillar att klä sig/klä ut sig och har en tydlig nittiotalsestetik. Och gillar raw food.

Jag är väl skör eller så idag för vanligtvis orkar jag inte reflektera över varje ung tjej som klär sig enligt en trend/postar bilder på/äter enligt ett mönster som är tuktat av olika multimiljardindustrier. Orkar inte alltid reflektera över att jag själv ofta gör det (alltså inte postar bilder på eller .. jaja ni fattar). Att jag gillar att klä mig och klä ut mig och att det sällan bara handlar om min egen personliga smak och estetik utan oftast om vad jag ser, hur ofta jag ser det, hur jag får det presenterat till mig och vilka som presenterar det. Att det är snygga förpackningar som gör mig till en fånge istället för att det är en kreativ lek. Hur mycket kreativitet och lek det än är känns det alltid som att det går över gränsen till slut och jag/hon/du finner sig tuktade in i en mall istället.

Nu tar jag bara Alma på Rodeo som exempel, eller ja det är ju lätt att säga så typ som att man frånsäger sig skuld i att "gå på" någon, men jag vill inte gå på, jag vill prata om detta. Det är som det brukar heta "ingens fel", i alla fall inte någon av de som är offer för det. Och nu har jag indirekt också sagt att hon är ett Offer? Jag vet inte om hon är det, men jag gissar på det. Lika mycket som jag själv är det. Jag har i allafall några skärmdumpar från hennes sida som var ursprunget till att jag skriver det här nu, för jag vill att ni ska fatta vad som föranledde denna dagens/livets utmattning.



Detta är en så gammal diskussion nu, det enda uppsvinget den fått på gamla dar är väl att den som för diskussionen tagit fokus från "offret" och börjat prata om förövaren istället, att det inte alltid bara handlar om en "bloggare/tidning/kändis som pushar sjuka ideal" utan att vi kanske kan gå mer på djupet och diskutera var idealen kommer från och vad man kan göra för att blockera ut dessa från sin hjärna. Om det ens går. Jag är jättetrött på att bli tuktad. Och jag har inte tillfört något till diskussionen med detta inlägg heller märker jag?? Men jag pallar inte att den där kreativa roliga delen av att klä sig och se ut ständigt hamnar i farosonen för att hamna i de dunkla vrårna av ens psyke. Det är ledsamt och smärtsamt och jag vet inte hur jag ska kunna värja mig ibland.

Mvh trött
/WG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar