2014-04-15

Tips från en fnasig torris till en annan

=( ana.ip@hotmail.com frågar:

OKEJ behöver hjälp med min hud, och tänkte att det blir perfekt att vända mig till er pga NI ÄR BÄST (kram hemskt bra blogg). Känner igen mig såå mycket i allt pillande på ansiktet och med huden och besattheten över serum, krämer beauty ja what ever. Min hud har varit så så hemskt torr det senaste, dvs värre än vanligt. Är torr vanligtvis med men inte mer än att dagligt smörjande hjälper, ibland blir den arg och finnig men inte så ofta. Nu är den dock så torr att jag hela tiden går runt och flagnar på näsa och panna. Använder nattmasken från sampar (so much to dew) och även deras dagkräm ultra hydrating fluid (sample exemplaret hehe men den har hållt ett tag). Så fort jag tvättar mig börjar jag flagna dock och kan ej ha något smink utan att vara flagig :( VAD SKA JAG GÖRA?! Har bal rätt snart och vill ej se ut som ett flagigt monster på alla kort :// kram!!!!


Hej kära flagiga monster. Jag kastar mig över din fråga med hull och hår pga känner igen mig så mycket!!! Det är en stor pain in the ass/face att vara svintorr! Har i omgångar varit flagig på sättet du beskriver och det är förhatligt på alla vis. Min flagighet uppstår som följd av att jag är både torr (brist på olja i huden) dehydrerad (brist på vatten i huden) och pga att jag helt enkelt inte kan sluta klösa mig i ansiktet på varenda liten plita eller ojämnhet som dyker upp. En ond OND cirkel helt enkelt. Senaste tiden har jag dock upplevt en extrem förbättring i huden (inte att jag ser ut som ett babyface eller så men) och jag misstänker att det är för att jag intagit en lite ny hållning i min hudvård. Det låter som att du behandlar din torrhet på ett bra sätt dvs genom att mata den med fuktbindande grejer som Samparprodukterna du nämner, och det är bra! Men det räcker inte!! Det räckte inte för mig heller! :( Hur bra dessa grejer än är så finns det fler fronter att jobba på om man verkligen ska omvända denna onda cirkel, och dessa tänkte jag att vi går igenom stegvis här då. Ok då kör vi igång.

1. Rengöringen
För en torr individ är detta med rengöringen en svår sak. Hur ska man förhålla sig? Det låter som att du, liksom jag, saknar det mesta. Vatten, olja och allmän styrsel på händerna. Torrheten gör att man vill skrubba, tvätta, smörja och härja som en galning och det gör inget bättre. Så nu återgår vi till basala saker och börjar om. Jag funderar på vad du använder för rengöringsgrejer? Jag har i åratal hållit mig till Avenes soapless gel cleanser för att den på ett (för mig) revolutionerande sätt fick min hud att inte kännas skittorr efter att jag hade tvättat. Alltså hur låga krav får man ha!? Bara för att den inte fick mina porer att kännas som gnissliga små uttorkade stackare så betyder det inte att den är bra NOG. Missförstå mig ej nu, det är en jättebra rengöringsprodukt, men för fölk som oss räcker det bara inte. Jag började för en tid sedan exprimentera med s.k. rengöringsbalsam och det var som du kanske läst en härlig upplevelse. Sedan dess har jag however fått ännu en uppenbarelse, och det är något så oglamouröst som kokosolja. De flesta känner nog en stor skräck för att smälla på en lite halvkommodogen olja på huden men eftersom jag är en sån som *provat allt i ren desperation* gjorde jag detta utan betänkligheter. Gröp ur en klick och massera in LÄNGE och NOGA i torrt ansikte. Kokosolja förvandlas från fast till flytande vid typ 25 grader, så ganska snabbt kommer du att ha en mjuk, lätt kokosdoftande olja att kleta runt i hela ansiktet. När du känner dig nöjd, masserad och allt smink etc har lösts upp tar du en frottéhanduk eller tvättlapp som du blöter i varmt vatten, kramar ur och lägger över ansiktet tills den svalnat. Torka av oljan med tvättlappen, jag brukar inte vara så värst försiktig i detta steg pga känns som att det hjälper med flagigheten? Typ skonsamt tar bort det värsta, som en mild manuell exfoliering liksom. Nu har du ett rent ansikte. Kanske känns aningen fettigt, men jag upplever aldrig att huden känns fet, bara återfuktad och mjuk. Nöjd, liksom. Note!!!! Använd ekologisk KALLPRESSAD virgin kokosolja. Ingen skruttig skit, du ska ju trots allt ha den i ansiktet. Detta är viktigt. En till grej: Använd i duschen som duscholja, det är mysigt och man blir mjuk som sjutton.


2. Exfoliering
Jag har exprimenterat lite med kemisk exfoliering senaste tiden och fått jävligt bra resultat. Jag känner mig mindre fnasig och flagig, huden har generellt fått mer lyster och det har egentligen inte gjort mig torrare. Detta steg är lite valfritt tycker jag nog, du får känna dig fram här. Jag har använt That's Incredi-'peel'! från Bliss, mest på grund av att det var det jag hade till hands. Andra produkter som skulle kunna fungera fint är milda keminska peelingar (AKTA dig för ansiktspeelings med korn i! kommer bara att förvärra situationen. Manuell exfoliering får du enbart ägna dig åt med din lille frottéhandduk när du tar bort rengöringsoljan) med typ fruktenzymer i eller typ glykolsyrepeelingar. Är ännu inte så berest i detta träsk så kan inte riktigt rekommendera här. Tippar att vi har ett antal läsare som kan ge tips? Kom igen därute. Kontentan av detta är att det 1) hjälper mot fnasigheten, och 2) ger massa lyster, vilket man som torris kan behöva. Dessutom gör det att huden är mer mottaglig för de övriga produkter du adderar etc.


3. Serumgrejen
Har ju vid tillfälle nämnt att jag inte riktigt "fallit" för serumgrejen förrän nyligen. Tycker att så kallade serum har omgärdats av en störig hype som om de skulle vara någon slags mirakelfix och jag hatar sånt. "Mirakelprodukter" tenderar att vara fett dyra och bara göra mig sur och besviken pga de lever sällan upp till lovorden även om de är bra. Men jag tänker att du bör tillsätta lite hyaluronsyra och vitaminer till huden. Och efter kokosoljebehandlingen är precis rätt läge att göra detta. Skrev ju nyligen om ett så kallat anti age serum från Aco (låter så oerhört osexigt va) som jag gillar. Nå, jag har använt detta i typ två veckor nu och verkligen smackat på skiten i överflöd och jag gillar verkligen vad det gör med mitt stackars skinn. Det är inte så mycket "anti age" över det egentligen, det innehåller i princip hyaluronsyra och vitamin E, basala grejer som är härliga bara. Det skulle kunna vara något för dig. Alternativt att du hittar något annat i serumkategorin med liknande innehåll som du gillar. Har hört massor av bra grejer om en produkt som heter Hydraluron (du hör ju?!) men den säljs inte i Sverige. Kan säkert hittas online utan någon monstruös ansträngning. Nå, du fattar grejen. Klappa/smör in ditt serum of choice i huden och vänta tills den känns torr, eller ja inte TORR men vi kan säga... ej sticky.

4. Fukten (samt lite punktmarkering)
På morgonen har jag ibland känt att det räcker med fukt efter kokosoljetvätten och serumet så jag har stannat där. Ibland lägger jag till en fuktkräm av något slag (den du hade från Sampar lät inte alls dum), eller något som är lite punktmarkerande typ min Effaclar duo plus om jag är finnig och ful :( Har jag typ EN hemsk finne som jag hatar helhjärtat duttar jag på lite Tea tree oil med en tops och hoppas på det bästa. Det är inget du ska ta i hela ansiktet, det kommer du ångra bittert (ja jag har provat) utan enbart något du kan använda som punktmarkering. Kvällstid kan det vara trevligt att lägga till någon härlighet som kan ta hand om dig hela natten, typ Khiel's midnight recovery oil eller så. Gå till ett Åhléns eller liknande där de säljer Khiel's och be om ett prov på den, det kommer räcka i flera veckor och då får du chans att testa utan att tvingas sälja din kropp för att ha råd osv. En annan grej på natten är ju att använda någon ansiktsmask typ Sampar so much to dew som kan ge dig näring och fukt och hej och hå.

5. En till grej
Det är inte viktigt att du ska TVÄTTA ansiktet hela jäkla tiden. Kvällstid, ja, alltid en tvätt. Men på morgonen? Hur göra då? Du kan tvätta om du vill, men det viktigaste på morgonen är egentligen att du låter din hud komma i kontakt med vatten. Tvätta av nattens produkter och gunk och låter huden bli ordentligt blöt. Det är bra, för då kan ditt hyaluronsyrebaserade serum göra sin grej med råge efteråt. Det vill säga binda vatten i huden upp till tusen gånger sin egen vikt. Så sjukt.

Okej, nu har jag gett alla mina tips. Du får testa dig fram försiktigt! Som sagt, alla tål inte att dränka ansiktet i kokosolja, men om du gör det kommer du att nå stora framgångar. Alla tål inte heller detta med kemiska peelingprodukter, men gör du det i alla fall en gång i veckan så kan det vara jättebra. Hoppas att du blir fin på balen och att flagorna håller sig borta!!!

Även: Ni som läser, har ni tips att dela med er av? Åsikter/sågningar/hyllningar? Ja ni fattar. Vi försöker hjälpas åt här.

Kram
/WG

3 kommentarer:

  1. Åh tack, tack, tack så hemskt mycket, överlycklig över att du tog dig tid att svara! Ska verkligen ta åt mig alla tips nu och hålla tummarna för att det räddar mitt fejs, kram!!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket mysigt inlägg. Ang. peeling så kan jag rekommendera Algenist triple action peel (superfräzigt namn, ja!). 10 % glykolsyra, enzymer och nån återfuktande alggrej innehåller den och min mesiga hud (känslig för uttorkning, irritation, finnar) mår jättebra av den. Detta trots att den innehåller skrubbkorn (men de är små, små, mjuka och försvinner i krämen som man bara stryker på) och att jag kör på med en timme eller något istället för några ynka minuter som det står på förpackningen (trams!). Gällande återfuktning tror jag det viktiga är sagt? Kokosolja är skitbra! Och det där serumet från aco måste jag köpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är vansinnigt förvånad faktiskt över hur bra min (liksom din?) känsliga hy reagerat på dessa starka peelinggrejer?! Känns som att man blivit matad med felaktig info om att man till varje pris ska undvika sånt, samtidigt som man fått höra att man ska använda typ clerasil om man har finnar. TRAMS!!! Ska testa en ny glykolsyrapryl nu när mina bliss pads snart är slut, den är ganska billig men verkar bra. Rapport dyker upp vid tillfälle.

      Ja testa serumet och säg gärna hur det funkade för dig! Jag är rätt nöjd alltså, speciellt som jag är lite av en serumskeptiker av helt ogrundade skäl.

      Kram,
      /WG

      Radera