2014-04-10

Nää nu...


Mitt beautysurfande fick sig plötsligt en välförtjänt backlash. På en japansk webshop fokuserad på skönhetsprodukter hittade jag allt möjligt spännande, mestadels var jag inne på kategorin BBkrämer och liknande för att rumstera runt i jakt på nästa stora grej eller något hyfsat kul åtminstone. Mestadels för att stilla min nyfikenhet och för att finna ro att sova, jag brukar syssla med sånt då, som ni kanske har förstått. Storögd klickade jag mig således runt bland kategorierna och fann allt möjligt spännande! Blekande krämer (föga förvånande) i olika former, ögonveckstejp för att forma om ögonen, olika krämer för att tajta till bysten, skojiga krämrouge i persikorosa geléform, färgade ansiktskrämer som faktiskt verkade ashärliga, olika kollagenlösningar som ska injiceras (!!!) i huden för ett mer ungdomligt utseende och så vidare i all oändlighet. Men det utan tvekan mest urballade var all hudvård som lockar en med ordet "Placenta" i namnet. Vänta nu, kanske du tänker, hmmm jag känner igen det ordet, vad är det det betyder nu igen?

Och så kommer du på det. 

Ja. Det är sant. Det är den stora grejen. Alltså i Japan. Fattar inte hur jag kunnat missa detta? Det är så sjukt!!! Försökte googla lite på japansk hudvård och placenta men hittade mest bara ännu mer företag som marknadsför sina produkter med detta lockord och noll kritiska rynkade ögonbryn, jag hittade faktiskt inte ens ett enda litet tveksamt frågetecken. Kanske googlade jag inte så bra. Vad vet jag.

Har du fortfarande inte kommit på vad Placenta betyder? Då ska jag berätta det nu. Det betyder moderkaka. De flesta japanska (asiatiska? vet ej) skönhetsprodukter som kör på denna linje innehåller enligt mina ganska sparsamma efterforskningar moderkaka från gris eller häst, som ska vara särskilt "föryngrande". Hittade också en spännande face mist som marknadsfördes med en lite annorlunda approach, nämligen att den innehöll aquamarine placenta. En lite noggrannare titt visade att det mer specifikt var från lax. Hur man nu ska kunna spreja på sig moderkaka från en lax som en fräsch "mist", men de behöver vi kanske inte fördjupa oss i nu. Annars kan vår stjärnprodukt för dagen också intagas som kapsel, typ näringstillskott, fast i skönhetssyfte då. Gillar man inte tabletter kan man också intaga substansen i vätskeform, som en trevlig skönhetsdryck.


Ja nu har jag bara touchat detta ämne på ytan lite sådär. Men visst är det spännande?! Och äckligt!!! Är jag helt efter på denna boll eller är det nyheter för er också? Och JA, jag fattar att den här texten är helt sjukt exotiserande och bisarr, men jag är alldeles tafatt nu. Jag letade inte ens (o_O) Fattade faktiskt inte att det var så stort, trodde blekningsprodukterna var det knasigaste man hittade i dagligvaruhandeln för tillfället (de andra lite mer obskyra grejerna trodde jag i min naivitet inte var så fullskaligt storvaruhus marknadsförda typ du hittar de på kicks ungefär).

Yr i bollen nu
/WG

3 kommentarer:

  1. jag undrar varför ni är emos. är det att ni haft en kass uppväxt eller mer att ni bara har något inneboende oförklarligt mörker, eller båda delar eller något annat? btw glad vår på er. det är vår nu, det är skönt. tycker jag iaf. och jag gillar er blogg som fan. emokram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Va kul att du gillar. Och att du trivs i våren! Jag har lyckats njuta av den nu, vissa år är jag helt knäckt av våren och dess *beauty* men det har jag klarat av att undvika denna gång. Mkt skönt.

      Jag tror tyvärr att det är en kombination av genetik och händelser i mitt förflutna i just mitt fall. Inte optimalt, men för tillfället kämpar jag friskt för att bli av med denna tröttsamma börda som kallas emo! Vi får se hur framgångsrikt det är någon gång i horisonten sådär. Jag har valt att skriva mer om hur min situation är just nu här på blöggy och inte fokusera så mycket på mitt förflutna och berätta/förklara kring det, även om det skiner igenom i text ibland. Konstigt nog känner jag att det är för privat, trots att jag är anonym som skribent och en hel del annat som skrivs här minst sagt är blottande. Vad gäller min kära medbloggare tror jag hon bäst svarar på det själv.

      Kram!
      /WG

      Radera
  2. =( ana.ip@hotmail.com2014-04-15 14:27

    OKEJ behöver hjälp med min hud, och tänkte att det blir perfekt att vända mig till er pga NI ÄR BÄST (kram hemskt bra blogg). Känner igen mig såå mycket i allt pillande på ansiktet och med huden och besattheten över serum, krämer beauty ja what ever. Min hud har varit så så hemskt torr det senaste, dvs värre än vanligt. Är torr vanligtvis med men inte mer än att dagligt smörjande hjälper, ibland blir den arg och finnig men inte så ofta. Nu är den dock så torr att jag hela tiden går runt och flagnar på näsa och panna. Använder nattmasken från sampar (so much to dew) och även deras dagkräm ultra hydrating fluid (sample exemplaret hehe men den har hållt ett tag). Så fort jag tvättar mig börjar jag flagna dock och kan ej ha något smink utan att vara flagig :( VAD SKA JAG GÖRA?! Har bal rätt snart och vill ej se ut som ett flagigt monster på alla kort :// kram!!!!

    SvaraRadera