2014-03-13

Sminkelismink

Hallå alla sexmaskiner. Idag har varit en händelserik och rofylld dag! Men det är inte vad jag vill berätta om. Jag tänkte introducera er för min nya foundationkompis: Bourjois Paris healthy mix. Har hört så mycket om detta budgetkap så jag hade "inget val" som det brukar heta än att köpa den för att utvärdera själv. Nå, foundationrecensioner är ju ganska godtyckliga, vad som är bra för dig kanske inte är bra för mig, allas hud är olika och så vidare. Just denna rackare har fått så ofantliga mängder uppskattning så att det är i det närmaste ojämförligt med andra dito i budgetklassen. Kolla här på makeupalley till exempel, den har fått betyget 4,1 av 5 i betyg. Inte så crappy för en budgetfoundation.


Healthy mix jämförs ständigt med sin dyrare kompis Vitalumiere från Chanel, vilket kanske inte är så konstigt då Bourjois faktiskt äger Chanel och produkterna tillverkas i samma fabrik. Utöver denna replika så har jag även hört rapporter om att Bourjois krämrouge ska vara identiskt med Chanels så när som på att Bourjoisvarianten har en tusen gånger mindre lyxig förpackning. Så det kan du ju testa om du är inne på det spåret.

Fick hem min nya vän på posten i alla fall, upptäckte till min stora glädje att jag fått till en närmast perfekt färgmatchning och skred till verket. På förpackningen står det healthy glow & flawless complexion, hydrated and luminous skin och under det Fruit therapy. Fruktterapi???? Va. Jaja. Jag applicerar oftast foundations med fingrarna och gjorde det även denna gång, kan dock tänka mig att den är optimal att applicera med en så kallad beautyblender, alltså en sån där rund liten studsig svamp som jag skrev om en gång. Upptäckte följande: Den doftar MYCKET gott. En diskret fruktdoft som är trevlig men utan att vara fjäskig, man känner den när man applicerar men det försvinner helt efter en liten stund. Täckningsgraden är rätt hög, jag blev av med all rödfläckighet och fula finnar, men den känns naturlig och smidig på huden, som att man ba smörjt sig med en lätt lotion och blivit lite snyggare. Finishen är väl halvglowy, inte den mest hysteriska sorten utan ger väl bara en jämn hudton med lite lyster liksom. Jag är inte mycket för matta foundations då jag är rätt torr i huden, men tänkte prova en snart så jag rapporterar kanske om min upplevelse då. Var i alla fall rätt nöjd när jag hade dragit på den, kände mig snygg men inte kakig och så vidare.

Mitt enda minus är väl att jag upplevde att den oxiderade lite efter några timmar, det är alltså när oljorna i huden reagerar med formulan och den kan mörkna lite, och det vill man väl inte så gärna. Att foundation ska ändra färg alltså :-( Men i övrigt!!! Så lycklig över denna nya bekantskap!!! För bara 124 kr!!!

Klibbiga foundationhälsningar,
/WG

6 kommentarer:

  1. vart har du beställt den ifrån? :)

    SvaraRadera
  2. finns på asos.com för billig peng och fraktfritt. passa på att beställa krämrouget också och rapportera till mig hur det är! :)))

    Kram
    /WG

    SvaraRadera
  3. Sånt här gillar vi! Ska ta och spana in den. Vet ni om den innehåller några "kritiska" ingredienser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inga, svarar helt fräckt ;) beror ju lite på vad en menar med kritiska ingredienser, men på cosdna kan en kolla om grejerna täpper till hyn och på www.ewg.org/skindeep/ kan en kolla miljöaspekten lite mer. Mvh ingrediensfreak/h

      Radera
    2. Very good point anonym! :) cosdna är svinbra sida. Man kan också med fördel kolla upp ingredienser på paulas choice (google it) om man funderar över vad alla de där märkliga sakerna egentligen betyder för ens hud. här finns foundationen i fråga http://www.cosdna.com/eng/cosmetic_42de29187.html att läsa på om!

      Kram /WG

      Radera
  4. Ah men tack så mycket! Ber om ursäkt för att jag är så lat och bara kommer här och... ja. Verkar ju lugn. Har lite känslig hud som lätt får finnar vid användning av risiga produkter, men den ska ju funka! :)

    SvaraRadera