2014-03-28

Ricinolja på brynen

Möjligtvis finns det någon där ute som minns mitt projekt med ricinolja (aka castor oil) för att stärka och snabba på tillväxten av bryn och fransar? Jag gav det nästan två månader. Och ja, det fungerade. Man behöver bara lite tålamod.

Varje kväll innan jag försökte zzz gned jag in en droppe av oljan i vardera bryn och en aning i fransarnas rötter. Var bäst på att göra detta med brynen för ibland fick jag oljan i ögonen när jag körde fransarna vilket både är obehagligt såväl som att man känner sig lite patetisk (fåfängans pris etc). Så fransarna kanske fick lite treatment var tredje kväll eller så. Det tog typ två veckor innan jag började ana resultat. Jag har ett litet ärr i mitt ena bryn där inga strån växer som alltid irriterat mitt estetiska sinne lite, detta bevakade jag extremt noga under processen för att se om det påverkades något. Hyste även förhoppningar om att de helt enkelt skulle bli tjockare, dvs fler strån nedtill och längre strån överlag.

Nu tänkte jag gå igenom resultaten lite här då.

1. Stråna blev faktiskt längre. Brynen blev alltså lite buskigare, vilket inte är mig emot. Antar att anledningen är att oljan vårdar de befintliga stråna så att de inte faller av i samma takt och därför uppfattas som längre/fler.

2. Ärret! Vad hände med det då?? Jo: Det kom inga strån på själva ärret, däremot strax under, vilket gjorde mig enormt lycklig! Tack tack för det.

3. Den största förändringen såg jag i början på brynen, dvs längst in vid näsan, och ytterst på brynen, efter vinklingen. Där ökade antalet nya strån på som mest.

4. Jag sket i att plocka brynen helt under denna period för att sedan kunna avnjuta en session av extravagant bryngrooming i form av plockning och färgning. Upptäckte när jag skulle fixa till formen att jag kunde plocka dom i en ny lite tjockare variant, vilket förstärktes efter färgningen. De kändes även längre till formen, om än på ett lite glest och kackigt sätt allra längst ut.

Härligt va?! När det gäller fransarna såg jag även lite resultat där, framförallt på längden. Men det är nog något jag är ensam om att veta om, har svårt att tro att andra människor skulle ha så bra koll på mina fransar att de skulle märka någon förändring. De strån som växte på blev märkligt raka och pekade lite nedåt? Underligt. Men inget som en ögonfransböjare inte kunde åtgärda.

Ok, nu till anledningen varför jag slutat. Det är inte för att det blir tjatigt att utföra denna inoljning varje kväll, jag har snarare njutit lite av denna narcissistiska ritual. Nä, nu ska jag berätta. Jag fick massa hemska små finnar och porisar precis ovanför brynen?!?! Har aldrig hänt mig förut. Den ytan brukar vanligtvis vara helt skonad från defekter, men inte längre. Det här med pormaskar har jag aldrig heller upplevt i någon liknande skala då jag är ganska torr i huden, och det var ingen nyhet jag välkomnade. Alltså det var egentligen inget katastrofalt som hände, bara väldigt ovant för mig, och jag är inte sugen på att ge upp denna skonade yta av min annars ganska bråkiga hy för att få lite buskigare bryn. Och, som naturen ju fungerar, så har brynen och fransarna långsamt börjat återgå till sin tidigare status i och med att hårstrån ramlar av och byts ut. De är fortfarande saftigare än tidigare, men jag tror att det är ständig omvårdnad med ricinoljan som gäller om man verkligen vill bibehålla resultatet. Jag tror inte att min huds reaktion på ricinolja gäller för alla, den ska inte vara superkomedogenisk (dvs en av de oljor som täpper till porerna och orsakar blockeringar) och används i massor av hudvårdsprodukter, framförallt för läppar och i fetare salvor. Så det kan vara värt ett försök om du är nyfiken. Jag däremot har lagt denna huskur på hyllan för ett tag framöver.

Det var detta om detta.
Gönatt emoz /WG

2 kommentarer:

  1. Hm, kanske man skulle testa på fransarna. Jag fick aslånga fransar av neulash men med en "fin" rand av irriterad hud runt ögonen och fuck it. Så nu är mina små stumpar inte mycket för världen. Som jag med andra ord, heheheö. Men blev det inte typ... Eh. Som en "hinna"? Liksom utslag n shiet. /annan emo

    SvaraRadera
  2. vet ni nått ställe på nätet som e säkert att beställa kailas jeevan på? jag e alltid jätteskeptisk men vill ha denna kräm!!!!

    SvaraRadera