2014-03-12

Retin-A dagbok #2

Hello, nu har det gått över en vecka sedan jag drog på min första applicering av retin-a. Det har varit en spännande ride! Planen var ju att inte falla i klassiska fällor som att gå ut för hårt aka applicera krämen för ofta eller börja med en för hög styrka. Med avsikt att mer eller mindre följa det här schemat smorde jag på en försiktig mängd i hela ansiktet efter att ha rengjort ordentligt och väntat i tjugo minuter innan, men aktade mig för att komma för nära ögon, ögonbryn eller kring näsvingarna. Dagen efter upplevde jag inga av de förväntade sidoeffekterna som rödhet, hettande fejs eller flagande torr hud. Planen var alltså att bara göra en applicering denna första vecka, men ett par dagar senare kände jag att huden verkade ganska lugn och förmodligen kunde ta en dos till. Smörjde en försiktig mängd innan sovdags och vaknade upp med en stram och lätt rosafläckig hud. Ingen panik, men inte heller så värst härligt. Det var i detta stadie det började hända grejer fo real. Huden började flagna, spindeltrådstunna skikt av den yttersta huden föll av i små sjok hur mycket jag än smörjde mig med min hyaluronstinna dagkräm från Sampar och lager efter lager med vanlig fet fuktkräm från nivea spetsad med extra jojobaolja. Åhh så dumt, typiskt att man alltid ska facka ur på detta sätt, varför kunde man inte bara hållit sig till SCHEMAT som tänkt. Nåja.

Jag ömsade skinn. Det var inte vackert. Men nödvändigt kanske?! Huden under var öm och lätt rosa, ömtålig och mjuk som en bejbistjärt. Inte den bästa looken för ens ansikte, men efter ett par-tre dagars skinnömsande lugnade det ner sig. I söndags körde jag en kur igen, ett tunt lager i hela ansiktet. Dagen efter var allting frid och fröjd, jag upplevde ingen torrhet eller något annat otrevligt, så igårkväll lade jag ytterligare ett försiktigt lager innan sovdags, men denna gång koncentrerat till pannan (som verkar vara den mest härdade delen av mitt ansikte - minimalt med flagning och inte på långa vägar lika torr som resterande ansiktet) och kinderna, där jag har största delen av min acne. Vaknade idag med en hyfsat glad hy och fortfarande utan förra veckans horribla torrhet. Ikväll låter jag huden vila (aka blaskar in den i fukt!) Uppför den sig bra så är det troligt att det kan bli en till Retin-A svepning imorgon kväll.

Har fortfarande 0,025 i styrka, vilket är lägre än de flesta börjar med. Å andra sidan verkade jag reagera kraftigare än tex QotN under min första vecka, och det har nog att göra med att min hud sedan tidigare är enormt torr och känslig. Fyllde år nyligen och gick därför idag för att sätta sprätt på en slant på Sephora. Har köpt så jävla mycket ny kosmetik och hudvård senaste tiden!!! Investerade i alla fall i en fuktmask som jag ska testa ikväll, mer om det en annan dag.

Keep boosting
/WERKIN' GIRL

1 kommentar:

  1. Hur har det gått med Retin-A, använder du det fortfarande?

    SvaraRadera