2014-03-01

Ny grej



Hej alla grisar. Jag har köpt en ny grej. Efter att mer eller mindre fått min hud på banan igen med diverse snällprodukter efter den senaste veckans extrema lågvattenmärke kändes det uppiggande att gå på med lite mer punktbehandlande skönhetsmedel igen.

Vad har vi här då? Jo, Effaclar Duo plus från La Roche Posay. En lätt halvtransparent gel med syfte att rädda dina porer från att bli blockerade av skit, behandla existerande finnar och hudirritationer och dessutom ta hand om märken och pigmentförändringar som gamla finnys och fulheter orsakat. Soft eller VAD.

Lite detaljer runtomkring då. Tuben är respektingivande och känns lyxig och effektiv. Har en smal liten pip så man får en proffsigt dryg mängd när man squeezar den. Innehåller 40 ml och kostar typ 180 spänn eller så på apoteket, och förutsatt att denna funkar så är det ju ett toppenpris. Krämen i sig är som sagt lite mer gel-artad och doftfri så när som på en lite steril kemisk feeling som jag gillar. Tanken är att man ska köra på denna på morgon och kväll och genom detta uppnå nån slags finnfri extas. Hela Effaclarserien är tänkt för så kallad fet hy med orenheter. Det har inte jag!!! Jag har TORR hy! Med orenheter! Och det finns typ aldrig några produkter för sådan hud :( Så det är med viss spänning jag utvärderar denna. En vill ju inte bli torrare än en redan är etc.

Jag har använt den igår och idag och börjar redan känna tilltro till dess effekt! Ibland är det inte lätt att veta förrän man testkört den i ett par veckor men jag har så jävla kräsen hy så allt som inte får den att bli torrare, rödare, finnigare eller klia har automatiskt vunnit min gunst så att säga. Nu vet vi ju alla innerst inne att det inte spelar roll ett skit hur en produkt "känns" på huden, men i min lille bok är det av viss vikt. Jag gillar inte när det lämnar efter sig en hinna, jag vill att de ska gå in i huden relativt fort och jag gillar inte när de fuckar upp för eventuell efterföljande foundation. Denna har klarat alla dessa krav. Känns lite som att dra på en silkig primer typ. Ett annat plus är att den är mattgörande vilket är gött. Man vill ju vara matt utan att vara torr liksom. Så att man kan välja sina highlights och inte ha en ofrivillig glow i hela fejset pga nån jävla slipprig salva.

Vad är det i då? Varför är den bra? Det ville i alla fall jag veta innan jag shoppade den. Kanske också ni. Största delen är glycerin och vatten vilket jag uppskattar. Blir ett härligt skydd över hela fejset och låter huden vara ifred för kyla och sånt skit. Detta talar FÖR detta jobbiga som kan bli med sånna här produkter, och då menar jag produkter som motverkar fet hy, som kan vara att man får en stram matt film över ansiktet som är minst sagt obehaglig när man egentligen är rätt torr redan innan. Den innehåller också LHA (HÄR kan du läsa mer om LHA om du sitter och kliar dig i huvudet i detta nu) och linolsyra som ger en lite peelande effekt och luckrar upp skrutt som kan täppa igen dina stackars porer. Detta betyder att om du är oerhört torr och har röd och ledsen hud kan den svida lite vid applicering. Är du inte av denna lägre stående människotyp så bör du klara detta fint. Krämen innehåller också Niacinamide (även känt som en form av vitamin B3 eller nikotinsyra) är en cellkommunicerande (lol detta ord) ingrediens som ökar elasticiteten, stärker hudbarriären och hjälper till att reducera pigmentförändringar. Sedan har vi Piroctone Olamine som jag typ inte hittar någon information om förutom att det ofta ingår i antifungusprodukter och mot mjäll. Så det är väl bra antar jag heh. Förutom detta har vi ett antal andra godsaker i som salicylsyra, silica, thermaliskt källvatten och cyslohexasiloxane som är en typ av silikon, därav den tidigare nämnda primerkänslan kan jag tro.

Okej nu ska jag bara använda denna varje morgon och kväll så kommer jag se ut som en facking törnrosa sen!!!

Happy saturday allesammans,
/WERKIN' GIRL

2 kommentarer:

  1. Du måste berätta sen hur den är, är sjukt sugen på att slå till men är också sjukt fattig och deppig. Puss och kram!!

    SvaraRadera