2014-03-05

Det nya snygga

Jag har senaste tiden känt mig så uttråkad av mitt utseende. Samma gamla fejs stirrar tillbaka i spegeln varje dag, jag tar på mig samma gamla smink på samma gamla sätt. Ibland crazear jag loss med någon lösögonfrans eller en uppkäftig eyeliner. Kanske lite trevande matt mörkbrun skugga längs den undre fransraden. Kort sagt, det var längesedan jag fick en injektion av något nytt som faktiskt kändes nytt och inte bara typ, nygammalt. Sen började jag hetssurfa på www, ni vet, det börjar med att jag kollar på en youtube-tutorial på hur man gör sin egen ansiktsmask av mosad pumpa och så plötsligt är jag inne på en sida där man bild för bild guidas genom alla Kim Kardashians skönhetsingrepp. Klickar mig vidare till en hyllande artikel om Emma Watsons ögonbryn, och så är cirkusen igång.

Jaha, vad som hände var i alla fall att jag känner mig helt vansinnigt inspirerad. Jag har samlat några bilder för att jag ska kunna dela detta mer er, lite av det ena och det andra, högt och lågt.


Vi börjar med en bild på Kat Dennings. Jag tror att jag har sett henne i ett par filmer och tänkt att hon är snygg, har snygga bröst och allt det där. Men det är inte därför hon är med i detta sammanhang, nänä, hon är med här för att hon har brunt läppstift. Kanske inget nytt att jag svärmar för den där supermodell på nittotalet-aktiga approachen till smink. Den uppmärksamma ser också att Kat har en mörkare lipliner som balanserar precis på gränsen till det vidriga. Det mjuka varmbeiga ögat gör också sitt för att bidra till nittiotalsviben. Ser ni vad jag menar? Håller ni med om att detta är toppen!? En grej som var både härlig och lite förkrossande var att hon hade ett ljusblått nagellack på sig till denna look. Va!!! Det bröt väl av på ett ganska okonstlat sätt, men jag kan inte låta bli att älska det där giriga i att matcha naglar, läppfärg och ögon.


Jaha, vi går vidare. Detta är kanske inget nytt, men det var lite nytt för mig. Stora runda metalliska konfetti längs fransraden och intrasslade i fransarna. Som nailart på ögat etc. Denna mejk härstammar från Chanels höstvisning 2013. Jag tänker att det är en bra idé så länge det matchas med den där typen av "naturliga" (dvs inte för påmålade) bryn och en i övrigt sparsmakad spackling. Det är snyggt! Gillar också tanken på att det inte är något på ögats undre fransrad, varken mascara eller glitterpluppar.


Alltså jag är lika sen på bollen med denna bild som med den förra. Detta är från modeveckan i London f/w 2013. Skitsamma, det är inte viktigt. Viktigare är: Att matcha ett rött läppstift med blå undertoner tillsammans med en vit, kanske nästan ljusblå eyeliner. Det är något mycket fräscht över detta. Jag kan se mig själv i det. Jag kan se mig själv i en klarögd oskyldig version. Den blå tonen i läppfärgen och som jag anar i linjen bakom fransarna får dessutom ögonen att se så jävla vita ut. Kan bara föreställa mig vad den gör med tänderna där bakom. Blåtonade röda läppstift är för den som inte redan fattat det typ den billigaste tandblekningen som finns. Mejken är som någon slags modern snövit fast utan att vara en tönt och utan dvärgkompisar? Kan inte bestämma mig om jag gillar de röda naglarna till eller om det blir flugsvampsvarning. Några åsikter kring detta? 



Nä, jag känner inget behov av att motivera detta. Ni ser ju? Det krävs inte mycket för att markera för omvärlden att man är en modern rebellisk ung kvinna. Bara lite simpel svart geleyeliner och lite is i magen.



Nej, jag har inte helt tappat greppet. Jag inser att detta är en omöjlighet. Brunt sot under ögat? Nån kan väl prova och rapportera till mig. Om inte annat är det ju en mycket emovänlig look. Men ni ser ju att det finns något här. Som en spegling av brynen när man kisar. Eller som att nån skvätt jord i ögonen på na. Men det finns en märklig exotism som är väldigt tilltalande. Och den mystiska lite gultonade highlightskuggan under brynen... ja.



Detta inspirerar mig så mycket att jag nästan spyr!!! Kolla in håret till att börja med. Som nyss sprunget ur duschen. Bakslickat och glansigt. Hela denna look är en så nonchalant lek med matt och glansigt! Aldrig har väl matt brun skugga känts så 6ig. Och den bruna insmetade eyelinern längs undre fransraden!!! som att det var ett tag sedan den lades på, som om hon levt rövare i den som det brukar kallas. Nyckeln till detta är, här kommer det, att använda ditt lille läppbalsam som highlighter. Lägg en tunn och lite nermattande bas och kör ett transparent läppbalsam försiktigt över brynen (återigen den där softa nyduschade känslan!!!!), kindbenen, över näsan och försiktigt duttat i panna och på haka. Hela nyckeln till detta är ju kontrasten så glöm ljusreflekterande primers och glimriga skuggor i ögonvrån och allt vad det heter. Just det, glöm ej att balsamera läppen din också. Slut på info


Vi går vidare. Detta har jag sett förr, men först nu hade det någon typ av impact på mig. Läpp i dubbelneon. Kall magentarosa i ytterkant och knallig rödorange på läpparnas mitt. Det kräver en viss pondus av bäraren för att en inte ska se ut som en förvirrad clown, men om det fungerar.. ja. Då fungerar det mycket bra.

TACK FÖR IDAG
/kletiga sminkhälsningar, WG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar