2014-03-11

DET BRINNER

Idag är det något som har hänt!!!!! Alltså det BRINNER i mig!!! OK jag tar det från början

Jag var i min hemstad Lund i helgen och hängde med min familj. Promenerade i alnarpsparken i vårsolen och hörde skånska tanter förundras över vintergäck och snödroppar. Tre minuter innan jag skulle stänga av telefonen för start (JA jag flög till sturup stäm mig) fick jag facebookvägen veta att den svårt skadade "vänsterextremisten" (har ni missat detta: SKÄMS och läs här) var en kille som jag var politiskt aktiv med för säg åtta år sen kanske. Vi var inte tajta men vi var på läger ihop, konferenser och en och annan demonstration. Innan jag fick möjlighet att stilla min ångest genom att frenetiskt googla vad som har hänt satt jag 10 000 m ovan jord med bultande hjärta. Vad fan händer? Jag tänkte på Malmö och Möllan. Och på demonstrationer jag varit på. Hur trygg jag brukar känna mig i sånna sammanhang. Och jag tänkte på Showans smala bröstkorg och på knivar som pressas mellan revben och glas som krossas mot svart asfalt och att knivar är så hårda och kroppar är så mjuka. Jag tänkte på min vän L som är en katastroferande person som alltid kollar nödutgångar och skumma personer. Hur hon efter 22 juli var rädd när vi hade en stödmanifestation i Lund. Och jag tyckte att hon var fånig, vem skulle attackera en demonstration? Fattar de inte vilka konsekvenser det skulle bli?

Direkt från flygplatsen åkte jag till manifestationen vid La Mano. Det var så märkligt. 1500 pers i skymningen, helt tysta. Min kompis och jag bytte max 10 ord. Hon frågade vad "stabilt" innebär och jag sa att stabilt kan betyda stabilt dåligt och sen var hon tyst.

De två senaste dagarna har jag gått runt helt darrig. Som en vansinnig har jag googlat allt om Showan, läst alla krönikor och alla nyhetsrapporteringar. Jag vet inte vad jag ska skriva. Igår lyssnade jag på p3 dokumentär om baader-meinhof-ligan och reagerade atypiskt: jag fylldes av kraft. Och hat. Idag läste jag om hur rumänska tiggare ska vräkas från en ödefastighet i Högdalen. Av "humanitära skäl". Läste om hur en butiksägare hällt en hink med vatten på en tiggare som satt utanför hans butik. Jag var med en läkare på en mottagning som berättade om en kvinna som han träffat tidigare under dagen. Hon var här illegalt och hade inte haft rätt till sjukvård. Hon hade haft en knöl i bröstet de senaste tre åren men inte vågat söka vård av rädsla för att skickas hem. När hon träffade min läkare hade knölen i bröstet, som visade sig vara cancer, metastaserat till flera organ. Jag läser att svenskarnas parti ska ställa upp i kommunalvalet på flera orter. De har samlat in en halv miljon kronor till sin valfond från anonyma givare. På sin hemsida tackar de sverigedemokraterna för att ha fört upp invandringsfrågan på dagordningen. Och hela tiden tänker jag på Showan i sin säng på neurointensiven. Ni som har haft sjuka anhöriga vet hur detta är: människor blir så små i sjukhuskläder. Så små och oskyddade. Mjuka mjuka små kroppar. Vad hjälper tusentals protesterande antirasister mot ett brustet kärl i hjärnan?

5 kommentarer:

  1. Fast nu har ju tom Expressen gått ut med att de inte var helt oskyldiga. Verkar mest vara en slump att det var han som hamnade på iva och inte någon av de som han och hans vänner attackerade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Expressen som kallar feminister för "vänsterextremister"? Ok

      Radera
    2. Nja det där stämmer ju inte. Det är ingen slump att han hamnade på iva. Han blev "uthängd" av svenskarnas partis tidning realisten för några veckor sedan. Han är en aktiv antirasist och de kände igen honom. Det är ett politiskt motiverat våldsdåd och inget "fylleslagsmål". Och det spelar faktiskt ingen roll vem som "muckade" först tycker jag. Det var nassarna som kom beväpnade med knivar liksom.

      Radera
    3. Alltså det var ju knappast en slump att just nazisterna hade knivar och inte dessa sk "vänsterextremister".. sen har jag svårt att se våld mot personer som utövar en ideologi som vill utrota en som nåt annat än självförsvar, oavsett vem som just i detta fall attackerade först.

      Radera
  2. Men sluta anonym! De hade knivar och har mördat folk och det försvarar du??
    Blir fan rädd när jag läser sådant här, vad händer med Sverige? Ska vi behöva slåss mot nazister?!

    SvaraRadera