2014-03-31

Balsam för fejset

Ok äntligen har jag kommit över kulmen på min hudvårdsbesatthet som spökat senaste tiden. Känner mig nu aningen mindre manisk i ämnet och det är skönt. Tar upp mycket tid att rumstrera runt på nätet och i olika burkar och tuber om man ska vara på topp i ämnet? Så mycket tid att jag nog skulle skämmas om jag var tvungen att redovisa exakt hur mycket jag gräver i detta och hur mycket tid det tar. PiNsAmT

Jag har dock skaffat en ny grej. Tänkte ta en paus från min Avene soapless gel clenser och utforska detta härliga med så kallade cleansing balms. Denna typ av produkt verkar helt outforskad i Sverige? Detta avlånga ishjärta. Det är synd, för det finns många fördelar att hämta. Idén är att man gnuggar in produkten i torr hud och masserar omkring grundligt och sedan antingen sköljer med ljummet vatten, eller som jag föredrar, blöter en tvättlapp i hettvatten, lägger den över fejset ett tag och sedan torkar av. Har man mycket mejkapp kan man behöva använda någon separat sminkborttagning innan eller så. Hela grejen med balms är att de är noll procent uttorkande för huden och det kan jag behöva. Snarare känner man sig fluffig och mjuk efteråt och inte sådär gnisslande ren (som vissa verkar gilla??). Även oljisar kan dra fördel av cleansing balms då hårda rengöringar kan öka på oljeproduktionen snarare än att stävja den, som du säkert redan känner till om du är minsta gnutta påläst.


Pga att clensing balms inte slagit alls här hemma så är de lite kluriga att få tag på. Jag har faktiskt bara hittat ett i hyfsat tillgängliga affärer och det är detta ovan, Beautiful Skin cleansing balm från No7. Finns på apoteket och åhlens och är billigt, hundra spänn för 150 ml. Innehåller lite parfym som är himla mild och trevlig, jag är inte jättekänslig för sånt så för min del är det mest härligt. Konsistensen är faktiskt mer som en fet lotion snarare än ett så kallat balm, med det menar jag typ hårdare vaselinkonsistens eller typ som ...smör? Så ser i alla fall de flesta rengöringsbalsam ut. Detta undantaget. Känns i allafall gött för huden efter en lång dags kontakt med smink och annat skit och jag blir ren, mjuk och lugn i huden. Typ allt jag vill med andra ord. Den stora ingrediensen i No7 balsamet är glycerin som är mkt fuktgivande och fuktbevarande samt kakaosmör som löser smuts och gojs och återfuktar huden. Somliga är lite känsliga (får blockerade porer och sånt skit) mot kakaosmör men de allra flesta reagerar inte negativt alls på det utan upplever det bara som mjukt och vårdande. Det jag gillar mest med denna nya rengöringsritual är förutom att jag känner mig mer mjuk och återfuktad i huden att det är en trevlig upplevelse, typ sådär lite mysig stund för sig själv på kvällen? Om ni fattar. Känner mig lugn och trygg typ, allt luktar gott och det är så skönt med den varma handduken. Ja.

Mycket nöjd med detta!!! Hade först tänkt testa ett cleansing balm från Clinique men föga överraskande säljs inte det i Sverige. Brukar inte gilla Clinique överlag, har nog faktiskt aldrig provat något därifrån som jag gillat speciellt mycket (det där jävla trestegssystemet??? xcuse me), men vad gör man inte för att stilla nyfikenheten. Någon annan som provat detta med rengöringsbalsam? Eller någon som tänker prova?? Eller någon som vet andra märken som har bra och som säljs häromkring? Har endast sett detta ovan, ett från Ren, ett från Dauphin (konstigt mammamärke?) och ett från Kanebo. Stort hål i marknaden där alltså.

Herrå
/WG

10 kommentarer:

  1. Avène har en, fast den heter väl cleansing lotion och inte balm (det är kanske inte samma sak?) Alla fall, jag har mest använt den som sminkborttagning på ögonen eftersom jag föredrar soapless gelen till ansiktet. Men på ögonen är den asbra! Har bara ut lite på bomullsrondeller och sätter på ögonen och trycker till lite och efter en liten stund får jag bort hela ögonsminket i ett svep.

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter gött! Tror att det är lite annorlunda med sk cleansing lotions, No7 rengörinsbalsamet som jag köpte nu är som en jäkligt stabbig kräm typ, vanligtvis är rengöringsbalsam mer som en fetare vaxig textur som blir till olja när man masserar in, vilket gjorde mig lite fundersam då denna mer är som en stadig fuktkräm som luckrar upp skit i porerna innan man tar av överflödet. Cleansing milk är generellt mer rinnig liksom. /WG

      Radera
  2. Är cleansing milk samma sak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naj, inte samma! Dock är både cleansing balm och cleansing milk på samma sida om skalan gällande vad man bör sikta på om man är en torris som mig, så det kändes klokt att ge min gel cleanser lite välförtjänt vila :)
      /WG

      Radera
    2. Okok! Ja jag är också torris o använder milk, ska kanske testa balm :)

      Radera
  3. Älskade cleansing lotions/milks när jag upptäckte detta! Att få bort smink effektivare, vara snäll mot torr hy samt få mindre finnar var fabolous. Sedan gick jag över till oliv-, raps-, och typ matolja haha, innan jag som nu landat i kokosolja pga naturligt och löser upp smink sjukt bra.
    Fattar inte riktigt skillnaden mellan cleansing lotion och balm, ska googla detta då jag bara hört om milks och lotions förut, spännande!
    Ett tips vilken vattenfri rengöring en än använder är att gnussa in den, ta handduk/tvättlapp/bomull och stryka bort allting, utan att skölja. Mycket milt för fejjan! /h

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öh ultrabland från lush verkar räknas in som cleansing balm och den har jag ju prövat fast det är typ två år sedan! Det måste ha varit fel på den för den var så himla hård, så jobbig att gröpa ur och använda, men på videos ser den inte ut så? Tror dock den va ok för hyn! Haha så vet inte om jag kan rekommendera den då, men där har du ju en hyfsat billig iaf :) /h

      Radera
    2. Åh spännande!! Ja de flesta balms på burk verkar vara sådär hårda i konsistensen, nästan vaxiga? Men tydligen faller denna No7 in i balm-kategorin trots att den inte är av det slaget. Vill gärna testa clinique take the day off clensing balm men finns som sagt inte att köpa här :( även hört så sjukt mycket bra om ett som heter emma hardie clensing balm? fast snordyrt och finns ej att finna förutom via www. /WG

      Radera
    3. hehe använder just nu f.ö. också rapsolja för att ta bort mascara etc. It's lovely. /WG

      Radera
  4. Hehe ja emma hardie var snordyrt men hade ju fått så bra recensioner? Är egentligen rätt nöjd med min "cupboard beauty"-rutin men saknar krämkänslan en fick av cleansing lotions/milks ändå, iofs verkar ju då inte just cleansing balms kanske vara något för mig haha men ändååå, så kul att prova nytt!
    Just ja, såg att the body shop hade en variant med! /h

    SvaraRadera