2014-02-28

Top Model Sverige goes bananas?

Hej! I förrgår kollade WG och jag på Top Model. Det var den värsta misogyna skit jag nånsin sett. Nu har jag skickat detta mail till den exekutive producenten:

Bäste Jonas

Jag har tittat på de tre första avsnitten av Top Model Sverige 2014 och det har väckt en del frågor hos mig och skriver därför till dig som är exekutiv producent. 

Om man bortser från det problematiska med vår tids okritiska upphöjande av modellyrket (ett yrke där en kvinna får det yttersta godkännande av samhället: att vara så vacker att hon leva på sitt utseende) och att Top Model är ett programformat som i allra högsta grad odlar myten om supermodellen, så har svenska Top Model tidigare varit ett underhållande program att titta på. Visst, det är klart att de stått inför utmaningar, att det är en onaturlig situation och att det är tufft för tjejerna. Men vad jag sett under de tre första avsnitten har fått mig att häpna.

Men jag vill börja med lite beröm! Vad kul att Ellinor (med psoriasis) fick gå vidare till Kapstaden. Och vad kul det var att se tjejer med lite olika former och utseenden. Det är i någon mån framåtsträvande i ett bakåtsträvande format. 

Jag tar det avsnitt för avsnitt så att du enklare kan svara på mina frågor sedan men först KLIPP! till huset i Kapstaden: Sju välmående snygga, utsövda och glada killar står och tränar KLIPP! tillbaka till lagerlokalen i Årsta: 

Avsnitt 1. Tjejerna med nummerlappar står uppradade för att bli granskade av Carro och Jonas En efter en ropas de fram, inte med namn utan med nummer. De får gå fram, utan ord, posera och när duon kollar in dem. Kanske en kommentar om deras utseende "henne skulle jag vilja SKRUBBA" och sedan säger de "Tack nummer åtta, nu kan du gå tillbaka". En efter en vinglar de fram på klackar så höga att svenska ortopedförbundet sannolikt skulle ha synpunkter. En syrlig kommentar från Carro: "ta det försiktigt i klackarna". Jonas peppar: "Ta för er, nu ska det bli faboulus". Mina frågor är: Hur lätt är det att vara faboulus när man blir granskad som boskap på en auktion? Varför kan inte tjejerna tilltalas med sitt namn? Varför måste tjejerna ha så fruktansvärt höga klackar om de inte kan gå i dom? 

Avsnittet fortsätter: de tjejerna som går vidare inhyses i en lysrörsupplyst lagerlokal med tältsängar utan lakan. Jag fattar, ni vill signalera att det är tufft att vara modell. Men varför måste ni ge sken av att det är SÅ tufft? Detta är ju logi i stil med "jag har blivit smugglad hit inatt och det är här jag ska bo i väntan på asyl". Varför kan inte tjejerna få bo värdigt, i egna rum och med sängar?

Senare ska en tjej åka ut. Söndra och härska-metoden fortsätter: Carro eller Jonas kan inte läsa upp namnen på de som går vidare utan en stackars deltagare tvingas läsa upp domen för sina nyfunna vänner. Och KLIPP! till Sydafrika: en glad kille skrattar "It´s gonna be nuts" och high fivear med sina kompisar. Och nu tillbaka till Årsta: förkrossade tjejer säger olika versioner av "Jag är så nervös att jag vill dö/skita på mig/döda de andra" till kameran. Varför måste de utsättas för en sån situation? Varför måste tjejerna bli helt nedbrutna på audition? Och i jämställdhetens namn: varför måste tjejer tävla i stenhård konkurrens när killarna solar?

Avsnitt 2
Dags för photoshoot med en orm. En tjej är så rädd för ormen att hon gråter samtidigt som hon poserar i hudfärgad kroppsstrumpa. Varför utsätter ni deltagarna för detta? (JA - dom kunde välja på ett äpple och ett löv också.. men hetsen omkring dem "ni måste vara faboulus, det är er enda chans, visa var ni går för" så känns möjligheterna att välja det ganska små). SÅ tufft är det inte i modellbranschen att man måste göra saker man är livrädd för. Varför vill ni ge den bilden till unga tittare som vill bli modeller? Att modellyrket är värt så mycket att man ska göra saker man absolut inte vill bara för att nå dit?

Åter i lagerlokalen. Tjejerna är bleka och trötta. Jonas kommer in som en överraskning och berättar att snart åker fyra till. Vad är detta för terrorupplägg? Varför får tjejerna inte riktig information om när och hur många som ska åka? Det blir faktiskt inte bättre TV av att tjejerna bryts ner psykiskt framför kameran.

Avsnitt 3
​Tjejerna får gå in en och en i bikini och deras kroppar kommenteras av domarna. En tjej supersmal tjej suger in magen och får beröm för detta av Carro. "Man ska ALLTID suga in magen". "Önskar jag kunde suga in min också men den hänger ändå hehehe" skrockar Jonas. Det är uppenbarligen okej för honom att vara överviktig och ändå gå runt i shorts (eller vänta, programledarnas utseende kanske man inte får kommentera?) men han är inte sen att ge sina värdefulla synpunkter på unga kvinnors kroppar. När ni spånade på manusidéer, tänkte ni då på vad detta säger tittarna? 

Jennifer kommer in och avslöjar gråtande för domarna att hon var mobbad i skolan och blev kallad för "Fuckface". Lite senare säger Carro att han tycker att hon har dålig attityd och Jonas tycker att hon borde få en "boom boom boom, en dash i rumpan". Känns det rimligt verkligen att en programledare säger så när tjejen ifråga uppenbarligen har svajigt självförtroende för att hon blivit mobbad?

Jag förstår att detta är kommersiell TV och inte riktigt forumet för feminism och normkritik. Men någon form av grundnivå kan man väl ändå kräva? Det känns inte bra när tjejerna i de fyra första avsnitten gråter, har ångest, utsätts för att inte veta när och hur de ska åka ut, när sju killar sitter och har det gött i en villa. Eftersom jag sett extramaterialet så vet jag att deras casting mer var "sitta och snacka med producenterna" och inte så mycket "behandlas som boskap". 

Detta är vad de första avsnitten sänder ut till tittarna: Det är skitsvårt att bli modell. Det är så svårt att man ska gå med på vad som helst för att bli modell. Man ska bli fråntagen sitt namn och bli reducerad till ett nummer. Man ska sova i konstiga lokaler tillsammans med 20 andra tjejer. Man ska göra det man är absolut räddast för, även om man är så rädd att man gråter när man gör det. Man får inte vara det minsta kaxig eller motsträvig. Man ska acceptera att medelålders män och kvinnor kommenterar ens halvnakna kropp. 

Men modevärlden är ju inte så? Det är ju inte såhär det går till. Det är ett jobb. Man går på castings, man blir bemött på ett värdigt sätt och som en människa, man gör sina modelljobb, man går hem till sin lägenhet. Varför vill ni sända ut bilden av att man ska behöva gå igenom eld för att få jobba som modell?

Jag ser fram emot dina svar på mina frågor

Med vänlig hälsning
Queen of The Najt

2 kommentarer:

  1. Ah, vad skönt att någon mer reagerar! Tack och puss!

    SvaraRadera
  2. så bra att ni finns! för mig i alla fall

    SvaraRadera