2014-02-12

Saker som testas just nu i den WG:ska högborgen

1. Ricinolja (även känt som castor oil)
Varje kväll innan sömn på fransar och bryn. Det ryktas ju om att det ska få hårstrån att växa så det knakar. På make up alley är folk eld och lågor så det kanske ligger något litet uns sanning bakom det, men det får jag snällt vänta ett par månader med att få reda på, det dröjer ett tag innan man kan se resultat. Tills dess gnids ansiktsbehåringen omsorgsfullt in med oljan varje kväll.

2. Havregryn
Som ansiktsmask och som ansiktsvatten. Ansiktsvattnet tillverkas genom att låta rejält med gryn dra i vatten ett par timmar och sedan noggrant silas av. Masken lär jag väl experimentera lite med, men antingen mixar jag bara grynen med lite vatten, alternativt adderar lite olivolja och askorbinsyra för extra c-vitaminstuns. Ska bli så spännande att se vad havregrynen kan göra för mig!!! Passar även på att äta dom till frukost i grötform. I den mån jag äter frukost.

3. Tajts
Jag har länge hatat tajts och föraktat fölk som traskar runt i detta sunkiga plagg för ofta. Antar att det är nån backlash från fenomenet "tights och tunika" eller så. Jag har skytt tajtsen som pesten i alla fall. Tills nu! Antagligen är jag influerad mer eller mindre omedvetet av den rådande träningstrenden i någon mån och har istället för att anamma fysisk aktivitet per se drabbats av någon modemässig inspiration som tar sig i uttryck att jag går runt i svintajta svarta byxor som ja, faktiskt skulle kunna definieras som någon typ av tajts. Va!

4. Ge bort saker
En insikt har slagit mig med överdriven kraft. Jag har för mycket saker i mitt hem. Alltså har jag rensat ur. Först garderoben, sedan köksskåpen. Härnäst badrummet och bokhyllan. Resultatet är att jag har massor av saker att göra mig av med. Eller "lämna till myrorna" som det ju heter. I mitt fall har det blivit mer 1) Ge bort drivor av plagg till vänner som vill förbarma sig över dom 2) Ge bort till myrorna eller slänga. Det är mycket skönt. Jag saknar ingenting.

5. Garnier's BB cream
Kom hem från semestern och mitt fejs hade helt ändrat färg = min vanliga foundation såg ut som skit. I förvirrad desperation kastade jag ner en tub garnier i korgen inne på Ica (kostade bara åttiotre spänn där, sjukt) pga hade en vag förnimmelse av att jag någonstans hört (läst???) att den var toppen. Fattar dock ej varför jag inte lyssnar på min så kallade magkänska gällande dessa grejer för den har hela tiden sagt till mig att undvika skiten. Nåväl jag har testat den och min analys är att det inte är något för mig. Den har en underlig konsistens, känns torr och oljig på huden på samma gång. Jag ser smutsig och flottig ut av den. Precis så vill jag ju INTE känna mig. Kanske är det en sån där äcklig jävel som ser fantastisk ut om man har toppenfin hy och vidrig ut på oss dödliga finniga fnasemos. Sånt har man ju med mord i blick  sett ske förr.

Herrå nu ska en väl gnida in sig i lite havregryn och ricinolja och sova
/WG

3 kommentarer:

  1. Åh vilket trevligt inlägg!! Ang ricinoljan funderar jag också på att testa, men då främst på det normala håret, är så pepp!! Ang utrensningen kan jag bara hålla med sååå mycket. Har under det senaste året haft utrensning som en form av terapi då det är så evinnerligt SKÖNT att bara kasta ut saker (som sedan gör att jag kan justifya mig själv att köpa en massa nya saker..eh..) och dessutom ha ordning omkring sig. Mitt psyke blir så mycket lugnare i en städad miljö typ. Och tillsist ang BB creamen så håller jag återigen med sååå mycket. Har sjukt lättirriterad, oljig och aknebenägen hy som när den får som den vill (dvs bli lämnad ifred...) ser rätt fin ut. Jag vill ju dock inte lämna den där jävla hyn ifred utan jag vill göra om den till perfektion, fast jag vill ju inte heller att det ska synas att jag bär smink utan jag vill ju bara se ut som att jag är helt perfekt utan ansträngning (ehehe). Efter att ha hört sååååå (ännu fler å:n) mycket bra om den där BB creamen (till och med Quetzala tipsade om den tror jag?) så köpte jag den för oljig hy och tänkte "åh, denna kommer ju bli perfekt för mig som knappt vill ha någon täckning", men ack så fel! Den blir ju bara hur kakig och äcklig som helst i ansiktet och man ser ju som att man smörjt in sig med jord typ?!? Nej tacka vet jag mineralfoundation (som jag tror att du också använde dig av?), där snackar vi naturlig finish! Testa att spraya (jättemycket) face mist eller setting spray över efter applicering, allt bara smälter in i ansiktet och sminket håller i typ 3473824567 år!! Hmmm.. Det var allt! Puss och kram på er, har saknat er så mycket <3

    SvaraRadera
  2. har testat ricinolja på brynen ett tag nu! dock mycket sporadiskt pga lättja, men inbillar mig ändå att jag ser en skillnad. ska börja köra varje dag nu och fixa de perfekta brynen en gång för alla!!

    förstår mig verkligen inte på havregrynshypen däremot. den enda hemmagjorda masken som funkar för mig är aspirin.
    det värsta var för ett tag sen när jag gjorde en mask med bl a askorbinsyra. huden sved EXTREMT mkt, och när jag efter ca 20 minuter tvättade bort masken hade jag typ 7 stora SÅR runt munnen!!! :( huden var liksom bortfrätt... så traumatiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kanske hade för mycket askorbinsyra i? jag brukar ha i bara några nypor per 3/4 deciliter typ

      Radera