2014-02-20

Ny dag, ny åkomma

Hello everybody

Ni vet att jag är lite hypokondrisk va? Igår fick jag så in i helvete ont i vänstra delen av ländryggen. Som mensvärk kändes det, fast bara på ena sidan. Och lite mer muskulärt liksom. Och så hade jag även ont i vä ljumske (på läkarspråk: vä fossa). Det gör ont hela tiden, mer när jag går. Lindras bäst när jag ligger i fosterställning och gnäller.

En vanlig person tänker: jaha, lite smärta. Kanske har sträckt mig. Jag tänker: differentialdiagnoser (this is for you itchy) ?

- salpingit (dock borde jag ha feber samt mer gynekologiska besvär. samt klamydia, men det har jag ju inte)

- pyelonefrit (inte helt osannolikt eftersom jag har haft det tidigare och således är lite predisponerad. Men som sagt, afebril och inga besvär från urinvägarna. Inte heller dunköm)

- extrauterin graviditet (sjukt töntig grej: extrauterin graviditet (alltså när man är gravid men fostret inte sitter i livmodern utan tex i äggledaren) eller utomkvedshavandeskap är ju lite bökigt att skriva. Därför tycker alla läkare att det är ball att säga x istället för extrauterin graviditet. Dock är de så rädda att man inte ska förstå detta läkarslang att folk alltid säger "x.. eh alltså extrauterin graviditet dårå" alltså lönt att ha förkortningar om man förklarar förkortningen varje gång? Jaja. Inte särskilt sannolikt eftersom den smärtan är mer akut och jag sannolikt inte är gravid heller. dock ett observandum!

- diskbråck (jag är för ung och har för lätt arbete, lasegues test är negativt)

- ischias (dock inte så mycket utstrålning i benet, talar mot)

- ovarialcysta (symptombilden stämmer bra, dvs diffus smärta. dock borde den inte vara rörelserelaterad? och senast jag gjorde ultraljud av äggstockarna, i oktober, så var de ypperligt fina! men det kan ju ändras såklart)

- foglossning (alltså om jag skulle vara gravid så skulle jag vara i max vecka 5. om jag har foglossning i vecka 5........... not so funny)

Har nu slutit mig till två mer sannolika diagnoser: stram musculus piriformis, alltså en muskel som sitter i bäckenet, eller dramatisk ägglossning. Så tråkigt....

Andra förslag? /QotN

2 kommentarer:

  1. Oh snap miss queen mentioned me! <3
    Älskar detta, forstsätt droppa medtermer !!
    Du kanske har ngn ny sjukdom som ingen har haft förut? Skoja *mean girl*

    SvaraRadera
  2. Divertikulit. Fast faller på frånvaro av feber förstås.

    SvaraRadera