2014-02-28

Mystisk salva räddar dagen

Bra schvung i rubriken va? Jag ska berätta lite om senaste veckans hudbryderier. Det har varit total katastrof. Alltså riktigt dåligt. Jag trodde att jag hade kontroll över hudsituationen men nu har kroppen kastat om korten igen. Jaha. Då påbörjas återigen en slags trial and error-process som är skitjobbig. Ni kanske undrar vad jag menar med dåligt. Kortfattat kan man säga att huden blivit så satans torr att det känns som att någon lagt ett svidande lager med torra prassliga löv över hela ansiktet. Dessutom är det som att ca var tredje por i hela fejset har fått panik och antingen blivit helt stram eller röd och irriterad. Dessutom har det dykt upp en uppsjö av den där typen av pyttesmå ytliga finnar som går sönder om man bara nuddar lite försiktigt och lämnar efter sig ledsen puffig röd hud. Det har dessutom kliat. Vet inte om det är för att det varit torrt, något annat hemskt eller rent utav båda.

Jag kommer nu att lista några potentiella anledningar till att allt gått åt helvete.

1. Jag har som ni vet mått skitdåligt och har ägnat senaste veckan åt att återhämta mig från senaste urballningen. Det brukar återspeglas i hyn. Ful själ = fult fejs. :(
2. PMS!!!! 
3. Har eventuellt tröttat ut huden? Med en miljard olika produkter, nya som gamla? Brutit ner hudbarriären liksom.
4. Överanvändning av ett nytt serum som heter typ night renewal från Olay (inte det jag skrev om senast) som innehåller en massa exfolierande syror (ja ni hör ju ..)

Det naturliga steget att ta från detta utgångsläge vore ju att retirera styrkorna och liksom lappa ihop de skadade. Tillbaka till basics etc. Bara lugnande, feta, oparfymerade grejer och jättemild rengöring. Nå, det var inte vad jag gjorde. Jag drabbades av panik istället!?!? Ungefär som en gång när jag var liten och brände mig på handen och sprang in i köket och smörjde in hela brännskadan med smör. Haha va?! Ja jag fick sån panik nu igen. Inte med smör dock. Nä nu ska jag berätta vad jag gjorde. Som alltså var helt FEL

1. Rengjorde huden med min vanliga Avene
2. Drog på en 2 minuters peeling från Sampar som heter equalizing foaming peel och gnuggade in den ordentligt innan jag sköljde av
3. Ångade hela fejset i typ fem minuter över ett vattenbad med tea tree olja i?!
4. Baddade med havreansiktsvatten som jag konstruerat alt labbade på en 10 minuters havreansiktsmask
5. Drog på massa så kallad night renewal elixir från Olay och/eller midnight recovery från Khiel's
6. Varvade min vanliga Sampar dagkräm med Koreanska BB overnightmasker och ibland skitmycket vanlig Nivea med vitamin E
7. Och så nu värst av allt och det som ev gjorde mest skada: Kletade in mig med skitmkt Bio Oil som en kur. ÅÅÅåååh!!!

Ni hör ju :( Jag blev helt loco på ett extremt osunt sätt. Som gjorde huden ännu värre. Efter denna lärdom gjorde jag om och gjorde rätt och var väldigt försiktig och snäll istället medan jag gick runt med en hoodie och håret hängande i burriga testar framför ansiktet som en grottmänniska.

Jaja nu till poängen. Äntligen.

När jag var i Indien köpte fick jag några konstiga bett på armarna och gick till apoteket, visade upp mina defekter och fick en konstig burk av mannen bakom disken. Den kostade typ sex kronor och var av märket Kailas Jeevan. Jag hade ingen tillgång till googling så jag fick nöja mig med att läsa på baksidan av förpackningen. Jag hade alltså fått en ayurvedisk salva i en gråaktig lerliknande konsistens som skulle fungera multifunktionellt på typ alla åkommor man kan tänka sig. Till och med mot förstoppning. Jaha. Jag smörjde in mina armar och såren försvann så småningom. En dag brände jag mig rent överjävligt i solen och jag smörjde salvan på mina kräftröda vader. Salvan verkade märkligt nerkylande och kändes asskön på mina hettande ben.


I denna svåra prövningens tid vände jag blicken mot salvan igen. Ja. Det står att den ska vara bra mot både acne, finnar och torrhet och så vidare i all oändlighet. Pga var desperat gjorde jag ett försök på kvällen innan jag skulle sova. Kletade alltså in hela ansiktet omsorgsfullt med salvan och det var så jävla gött!!!!!! Lugnande, svalkande och inte ett dugg fet på det där sättet som kan kännas så jävla äckligt när man är svintorr.

Nu har jag googlat runt lite på salvan och den säljs tydligen bara på Indiska apotek. Det finns inte överdrivet många utlåtanden från lekmän liknande mig själv, men faktiskt hittade jag hela fem rescensioner på makeupalley. Alla positiva. Kollade upp ingridienserna och det var egentligen de jag ville skriva om i det här inlägget men nu är jag så trött i händerna av allt skrivande så det får va.

Jag såg i allafall att det bland annat var sandelträolja i. Va??? Har typ aldrig hört om det i hudvårdsammanhang! Någon som har erfarenhet och kunskap? Det är ju uppenbarligen något med denna salva som min hud fullkomligt ÄLSKAR, frågan är bara vad. Som tur är innehåller den bara ett tiotal ingredienser så det ska väl inte vara så tricky att ta reda på. Resultatet efter två dagars smörjande är i alla fall en betydligt mycket mindre röd hud. Såren har börjat läka riktigt bra och jag har inte fått några fler horribla små finnar. Känner mig mjuk och smidig (nåja mjukARE) utan den där äckliga fetthinnan. Topp!!!!!!

Nå, svara nu på min fråga om oljan.

Kram
/WG

UPDATERING! Nu har jag hittat mer info om denna magiska kräm på en indisk skönhetsblögg som ni hittar HÄR. Där finns även en lista över ingredienserna som jag i skrivande stund förstår ungefär en tredjedel av. Tänk om någon av er har översättningsförmåga?! Tänk. Jaja glöm ej läsa kommentarerna på det länkade inlägget heller, de var också informativa.

3 kommentarer:

  1. tala om vad det är för ingredienser i den!! allihopa! jag dör av nyfikenhet!!

    SvaraRadera
  2. Ja fan! Nu har jag energi igen. Och nu har jag hittat en lista över ingredienser.

    1. Santalum Album (Sandalwood Oil) Useful in prickly heat & skin diseases
    2. AzardirachtaIndica (Neem leaves) Astringent, Useful in skin diseases, Boils & ulcers
    3. CocosNucifera (Coconut Oil) Emollient, Unctuous
    4.PandhariRai (Shorea Robusta)
    5. BhimseniKapoor (Camphor)
    6. Shankjire (??)
    7.Gokharu (??)
    8.Doorva (??)
    9.Pahadmool (CissampelosPareira) (??)
    10. Sudhajal (??)

    SvaraRadera