2014-02-10

En koko grej

En koko grej som slog mig häromveckan:

Jag har en kille som jag älskar. Han är så fin och klok och gullig och jag känner mig så himla nära honom på alla sätt. Men sen kom jag på en grundläggande skillnad mellan oss två. Jag blev helt chockad när det slog mig:

Denna man som jag tycker så mycket om och som jag är så lik på massa sätt har aldrig varit rädd för att bli våldtagen. Han har aldrig gått med nycklarna i handen som en kniv för att mannen på andra sidan gatan tittade skumt på honom. Han har aldrig känt att det blivit obehaglig stämning om han snackat för länge med en kille i ett avskilt rum på nån hemmafest. Han har aldrig tänkt att hans kläder kanske sänder "fel signaler". Han har aldrig varit tvungen att på ett finkänsligt sätt dansa till en annan del av dansgolvet för att nån främling tryckte sitt skrev mot hans röv.

Alltså fattar ni hur sjukt detta är? Jag brukar sällan uppleva patriarkatet på ett personligt plan liksom, men detta var som ett jävla slag i ansiktet. Han har massa frihet som jag inte har! Och det är inte bara han, utan alla män i min närhet! Och jag blev så jävla lack och jätteavundsjuk på det rörelseutrymme som han har utan att ens reflektera över det!

/QotN

3 kommentarer:

  1. så sant som du sa det!

    har också tänkt på detta på senare tid och får typ krupp(?) känner mig så långt bort från min kille för att han är av annat kön, av det gynnade könet. Och blir typ arg på honom för fördelarna han har?!?! Det är så sjukt och jag skäms över det men jag blir mer och mer irriterad på detta. Kanske får gå och bli lesbisk...

    SvaraRadera
  2. word. word, word, word. precis exakt så jag känner

    SvaraRadera