2014-02-14

A thug in a coctaildress

Nu sitter jag här och är TOTALT hudförvirrad.

Tidigare har jag tänkt såhär: man har torr hud. Och så smörjer man in sig med olika grejer för att den inte ska vara torr. Men senaste dygnet har jag lärt mig att det finns TVÅ OLIKA SÄTT att vara torr!!!

1. Man kan vara torr, dvs att huden inte producerar så mycket talg.

2. Huden kan vara dehydrerad, dvs den har brist på vatten.

Detta ska man då behandla på olika sätt. Alltså detta gör mig så fruktansvärt förvirrad. För det första: är det ens sant? Om det nu är sant, spelar det ens någon roll?

Fett finns i cellmembranen runt hudcellerna. Vatten finns bundet i bindväven (som ju ligger nedanför huden?) och även i hornlagret, dvs det hudlagret som ligger högst upp. Så det vore rimligt att man krämar in sig med produkter som binder vatten för att hornlagret ska bli lite mer moist. Men vad använder man egentligen fettet till?

Jaja. Måste forska mer på detta. Ska kanske fråga min gamla hudlärare?

Igår gjorde jag iaf detta: Ångade mitt fejs, scrubbade med rel grov skrubb, blandade bakpulver och ansiktstvätt från Kiels och gnuggade ansiktet med, klämde lite porisar med en hårnål (!) (totalt onödigt faktiskt.. man blir ju helt röd), hade havregryn + c-vitaminmask i typ 1 h, tvättade, tog på c-vitaminserum + olay-serum + kiehlsmask + min nya receptbelagda grej: fucidinsyra (antibiotika) och hydrokortison på som områden jag klämt.

Sover 9 h, vaknar och ser ut som facking törnrosa.

Adios /QotN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar