2014-01-07

Det där med sömnen

  • Exempel på bra sömn: När jag kan somna någon gång mellan 00-02, sover hela natten utan avbrott, vaknar "i tid" dvs att jag kan ta mig upp innan klockan elva och är inte astrött hela dagen.
  • Exempel på sämre sömn: Kan somna någon gång mellan 00-03 med hjälp av zopiklon, imovane eller lergigan. Vaknar trots sömnhjälpen upp lite då och då av oklara skäl, svårt att somna om, drömmer väldigt mycket och gärna mardrömmar. Svårt att komma upp innan 12.
  • Exempel på skitdålig sömn: Kan absolut inte somna innan klockan är 04-06 trots att jag käkat en lergigan och någon annan insomningstablett. När jag till slut somnar sover jag oroligt, vaknar ofta, drömmer otrevliga drömmar. Sover djupare under förmiddagens slut och orkar inte gå upp innan 15-tiden. Måste vila flera gånger under dagen efter att jag tagit mig upp.
Vem känner igen sig? Räck upp en hand.

Doktorn säger: Hur har du det med sömnen? Behöver du något att sova på?
Jag säger: Nej det går inte så bra. Ja det vore skönt.
Doktorn säger: Här får du lite propavan/lergigan/annan substans.
Jag säger: Tack, vad skönt, äntligen ska detta lösa sig.

Jag går hem och provar, upptäcker att det är lite lättare att sova utan avbrott när jag väl somnat, går upp på morgonen men upptäcker att det är jävligt svårt att inte lockas ner i sängen igen. För att kroppen är JÄTTETRÖTT! Som en utmattad, uttorkad zombie. Någon mer än jag som dricker typ hundra glas vatten efter att ha knaprat dessa piller? Herregud. De gånger jag lyckats klä mig och ta mig utanför mitt hem i tid när jag tagit en lergigan kvällen innan mår jag illa, känner mig borta och förvirrad, känner mig låg och osocial. Asså?!

Imovane och Zopiklon gillar jag rätt skarpt men som en uppmärksam läsare kommenterade gör de en ganska snabbt beroende. Och efter några nätters användande för att säkra sömnen tappar de också effekt, och man tvingas öka dosen för att få känna den där tillfredställande vågen av sömnighet skölja över kroppen. Dessutom är dessa inte populära att skriva ut till lille mig pga de "ökar suget" och då menar jag efter alkohol och andra substanser som det är meningen att jag ska undvika.

Det verkar alltså vara ett extremt dubbelsidigt mynt detta med sömnhjälpen. Vilket känns världelöst.

Ibland när jag pratar med vänner eller andra som inte är i sömntabletternas värld och roddar kan de ge mig råd som till exempel:
- Du kanske skulle prova att träna? Verkligen trötta ut dig innan du ska sova?
- Det är inte så konstigt att du sover hela dagen, du somnade ju så sent på natten. Du får helt enkelt tvinga dig upp! Vända tillbaka dygnet.
- Ska du inte strunta i tabletterna, de känns läskiga tycker jag. Försök att få in rutiner innan du ska sova i stället så att hjärnan liksom lär sig att den ska varva ner.

Ja alla de där tipsen är jättebra.
Om man inte är driven av massa cp ångest i perioder.
Då hjälper de där tipsen ungefär lika mycket som att dricka varm mjölk (inte alls).

Alltså, nu vänder jag mig till er alla.
Vad gör man? Det finns perioder när ingenting fungerar. Vad hittar man då på? Accepterar man läget? Eller tar man de där tabletterna man fått och går runt som en torr zombie dagen efter, och när kvällen kommer, börjar om? Fak.

Neggohälsningar,
/WERKIN' GIRL

8 kommentarer:

  1. Känner igen mig så jävla mkt. Snälla någon, säg att det finns en lösning...

    SvaraRadera
  2. Ja men verkligen! Nuförtiden pendlar mina sömnproblem mellan att inte kunna somna alls och att sova alldeles för mycket. Rastlöshet, ångest och medicin som gör mig trött skapar detta, yada yada. Mitt knep är ju egentligen inte alls sunt men hela den där grejen med någon form av rutin och "lära kroppen att bli trött" vid nån sorts vettig tid fungerar liitegrann. Så när det spinner out of control brukar jag hetsdricka RedBull (för jag hatar kaffe, men det går säkert lika bra) en dag eller två, för då tar man slut på all energi som finns och knäcks. Sen sover jag som en liten gris och vaknar upp pigg som en lärka. Typ. Det är det enda som hjälper mig, hatar Lergigan pga sover en evighet + blir bara gröt i skallen dan efter. Fast jag inser ju hur skevt det här tipset är...

    SvaraRadera
  3. Man röker weed. Om du inte röker regelbundet i vanliga fall så räcker det med en liten. Eller vaknar du kanske ändå upp under natten, du kanske behöver något som däckar dig totalt? För mig funkar det iaf perfekt och jag har allll kinds of problem om vi säger så

    SvaraRadera
  4. Jag får allergitabletter av min läkare. En slags allergitabletter som inte används mot allergi längre eftersom den gör en sömnig. Man blir inte beroende och de funkar på mig, jag sover. Min läkare och de på apoteket säger att jag inte ska bli sömnig av dem nästa dag men jag tycker nog att jag är lite dåsig, det är dock inte så farligt. Jag har också ångest - jag tränar, tränar mycket och jag är oftast tvungen att gå upp i tid så jag vet att alla dessa råd om trumning och dygnsrytm inte funkar om man mår riktigt illa.
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Jag har en fråga till QotN som inte rör detta inlägg (även en undran hur hon mår, tror inte hon skrivit här på ett tag??).
    Hur mycket plugg är det på läkarprogrammet? Jag fick ett plötsligt infall att jag kanske skulle bli det häromdagen och nu tänker jag asmycket på det. Men har inte all tid i världen numera eftersom detta föredetta emo (yes, det finns ett liv efter emo) numera har små kiddos som hen gillar väldigt mycket. Hur mycket fritid har en på det programmet om en är snäppet över normalbegåvad? Vill liksom ha lite tid över att leka med dockor och göra snöänglar och sånt. Är det som dom flesta andra program ett par timmar om dagen eller är det att sitta och slita sitt hår nätterna igenom?

    SvaraRadera
  6. Har precis blivit remitterad till psykiatriteamet på min vårdcentral. Bodde i en annan stad förut och har ingen etablerad kontakt på psyk här... Sökte för min ångest och sömnproblem. Jag har mått dåligt från och till sen tonåren och skulle säga att jag är rätt rutinerad nu, vet ju själv mer eller mindre vad som funkar på mig. Man älskar ju att sitta där som en jävla bandspelare och rapa upp allt från början igen. *Berättar min historia*. *Gråter en tår*. Fyfan! Sköterskan i telefon jiddrade om nån "sömnskola" de hade.... HAHA. Ja ni kan ju själva föreställa er min reaktion. Allt jag vill är att få lite benso. I drömmens värld. Återkommer med update med "tips" från sömnskolan... Skämt å sido. /bittra neggohälsningar

    SvaraRadera
  7. hej precis som den där uppe sa rök gräs!!! personligen blev jag en mkt gladare människa när jag började röka varje dag...värt, hellre stoner än superledsen ni är bäst kram!

    SvaraRadera
  8. Hej svejs! Jag har haft problem med sömnen sen jag var typ 4 (!?). Under tre år har jag tagit Immovane VARJE natt å ja, jag är väldigt beroende, För några månader sen började jag med Mirtazapin som gör mig jättetrött, tar den dock utöver Immovane. Alltså, det läggs bara på en massa piller och inga tas bort.

    Förut ville läkaren att jag skulle börja med Propavan för att kunna sluta med Immovane å jag ba "Näe, det är nog inte så bra om jag får ännu ett beroende" å han ba "Näe, de är inte beroenderamkallande". Sure...

    Allt jag tar innan läggdags:

    2 Circadin (alltså det är hormonet melatonin), 1,5 Propavan, 15 mg MIrtazapin, 3 st Atarax på 25mg, 2 Immovane och ibland, beroende på tillgång även Stesolid.

    Ett tag käkade jag 5 mg Xanor varje kväll men det blir man ju väldigt beroende av och det sitter i kroppen LÄNGE.¨Sov typ 16 h varje natt.

    Som vanligt svarade jag ej på er fråga men det är SÅ skönt att få prata lite piller med någon :)

    Apropå trötthet under dagen så jobbar jag som syrra, så jag måste liksom va aktiv trots eventuella tablettrester i kroppen. Men tror att jag skulle va mindre seg på dagarna om jag ej stoppade i mig alla dessa preparat.

    SvaraRadera