2013-12-20

Emodagbok från exakt ett år sedan

Herregud! Kollade i en dagbok och hittade en dagboksanteckning från exakt ett år sedan. I mitt huvud har jag någon bild av att det blev riktigt kefft i början av detta året men jag inser att det är fel, att det långt innan hade fuckat upp riktigt grovt. Read and weep:

Den här dagen startade inte bra för jag har haft mardrömmar igen. I natt handlade mardrömmar om smutsiga mögliga bakterier som var på min handduk inne på toaletten. Drömde också om sex som inte kändes bra och om skolfesten vi ska ha på fredag. I drömmen stod jag inför de andra på skolan och jag hade tagit på mig en kockrock, men rektorn sa “och du får nog ta och se över knäppningen på din kockrock”. Precis som jag gör i verkligheten gjorde jag då i drömmen: Tog på mig ett flin som är liksom en blandning av arrogans och ödmjukhet och sa “självklart?”

Han sov bredvid mig när jag vaknade. Det känns skönt att inte behöva vakna ensam. Vi vaknade klockan tio. I skolan hade vi modell från nio till tolv och sedan redovisningar från klockan ett till tre. Sedan planering inför festen. Jag gick inte till skolan idag heller. Jag har inte varit i skolan på hela veckan. Nästan inget förra veckan heller. Jag vet inte varför jag gör så här.

Han lät mig sova längre och klockan elva gick jag upp och drack kaffe med honom. Han behandlar mig bra och han är hänsynsfull och snäll.

När han hade gått ringde min doktor och frågade hur det hade gått hos en nya doktorn. Jag sa som det var, att det hade varit konstigt. Att jag behöver något annat. Hon tyckte att det lät som ett underligt möte och rådde mig att ringa och säga att jag vill ha en samtalskontakt. Så jag ringde dit. En kvinna sa till mig att det får du ta med din doktor, han har telefontid om en halvtimme. När jag lade på luren tänkte jag, ja nu ska jag ordna det här. Men sen gick det några sekunder och den första tåren på länge kom. Det kom ljud ur munnen också. Jag ringde inte till läkaren.

Till slut, efter att ha städat noga, gick jag ut på stan. Jag tog tunnelbanan till T-Centralen trots att jag visste att det var den värsta tiden under julruschen att vistas där. Jag gick till Åhléns och köpte en glasboll med ljusslinga i som jag skulle hänga i fönstret vid min säng. Jag köpte också några andra saker: Batterier, en liten ljusslinga till hallen, två skarvsladdar, ett doftljus, en duschkräm, en spray till badrummet (det luktar ofta lite kiss där och jag vet inte vad jag ska göra åt det)

När jag kom hem började jag ordna med att sätta upp glaskulan i fönstret, jag spikade några spikar att fästa sladden i. När jag skulle hissa upp den gick den sönder.

/WERKIN' GIRL

1 kommentar:

  1. Åh. Känner så igen det där med det uteblivna samtalet till läkaren. Man måste vara så frisk för att vara sjuk. Ringa samtal, planera sitt liv, rutiner, duktighet… Vart hittar man den orken? Det är sånt som gör mig så jävla arg över de som sätter offerstämpel på en. Och när man är så pass "bra" att man orkar ringa dom där samtalen, då är man aldrig tillräckligt sjuk för att få actual hjälp. Livet.

    SvaraRadera