2013-11-04

Morgonens minitrauma

Hallå. Alltså jag ska försöka beskriva min situation nu utan att balla ur, jag skriver nämligen under påverkan av stor sinnesrörelse. Känner mig så TRÖTT och då var jag redan trött innan jag blev trött. 

Okej! Jag gick upp halv tio, lagom tid för att klara av att gå upp efter ännu en sömnlös natt men inte för sent för att jag ska känna någon konstig hopplös känsla av att jag sovit bort "hela dagen". Börjar min morgon på ett stillsamt sätt som på något vis ska fungera som det man kallar för balsam för själen. Alltså går jag upp, gör en kopp te, hissar upp persiennen och tänder lampan bredvid sängen. Jag lägger mig under täcket igen, dricker mitt te och lyssnar på senaste avsnittet av en varg söker sin pod. Det är skönt. Jag följer upp detta sköna med att youtubea lite sminkvideos för det brukar jag gilla. Det faller sig så att jag trevar runt bland videos av folk som har TORR hud med ACNE. Jag vill veta deras tips. Jag vet nämligen med mig där i sängen utan att ha hunnit kolla mig i någon spegel att jag är skittorr och säkert har några nya pyttesmå ledsna finnar. Det är inte en härlig känsla, men jag är sugen på att lösa problemet och samtidigt utveckla mina sminkskills. Positiv, alltså! Jag samlar på mig lite olika tips och tricks och känner mig optimistisk och sugen på att skrida till verket. Verket = förskönandet av fejset.

Sätter mig i mitt fönster där det är bäst ljus, det vill säga oförlåtligt dagsljus, och börjar långsamt kamouflera mina små märken, blemmor och pigmentförändringar. Jag är vanligtvis mycket blek, men noterar att den nedre halvan av mitt fejs antagit en annorlunda färg, lite mer åt det kalla rosa hållet. Inte alls en färg jag gillar. Jag sminkar mig omsorgsfullt och långsamt med concealer och foundation. Tunnar försiktigt ut de färgade krämerna för att se så "naturlig" ut som möjligt. Lol. MEN LYCKA TILL MED DET när ens hud är alldeles upprörd, så torr att den liksom flagar, lätt tonad i en mystisk rosa nyans för att allt gör ont i ansiktet idag. Temperaturförändringen när man lämnar hemmet och möter omvärden, den supermilda ansiktrengöring jag använder svider som ett piskrapp, till och med den lugnande feta näringsrika ansiktskräm jag använder känns obehaglig på huden. Och nån konstig känsla av att känna mig fett jävla lurad sköljer över mig. De färgade krämerna jag lägger på får mig bara att känna mig hemskare, de torra små flagorna blir liksom infärgade i beige istället för att vara typ genomskinliga, allting känns sprucket och obekvämt. Det slutar med att jag bedrövat försöker liksom släta ut allt med fingrarna, försiktigt trevande över ansiktsytan, allt tröttare och jag känner mig som en simsgubbe vars humörmätare liksom dalar skitsnabbt och man sitter där vid sin dator och ba FAAAAAAK detta kommer ta lång tid att reparera!!!


Här ser ni en bild som jag tagit av min kind. Den är inte riktigt så där rosa i verkligheten men ni fattar väl ändå. För den oinvigde skulle detta kunna framstå som en underlig och överdriven utseendefixering men så korkade hoppas jag inte att ni läsare är! I ett redan skört tillstånd kan denna tröttsamma procedur stjälpa en över kanten, jag går från att känna mig stillsamt hoppfull till att ba bli så jävla trött. Känner mig lurad av samhället och min egen kropp och av min hjärna som lägger så stor vikt vid att få känna mig fin att jag hellre skiter i att delta när jag inte känner mig fin. Känner mig lurad av mina krämer och av min foundation som i vanliga fall ger en återfuktad och slät yta men idag bara spricker och kliar. Så trött av tanken på att bli sedd av andra, vill bara gå spårlöst förbi och leva mitt liv i lönndom idag. Vill inte känna av den här kroppen, huvudet är tungt som det är, orkar inte ansvara för den här dumma bilen som man åker runt i??? 

Mvh en simsgubbe vars humörmätare står på rött,
/WERKIN' GIRL

4 kommentarer:

  1. Heeej.
    Nog för att smink är trevligt men det är fucking djävulen, en ond spiral som vi alla borde vara utan, åtminstone foundation-biten och allt annat som ska täcka de "stora" områdena i ens face. Dyr hudcreme likaså, alltså jag bestämde mig för att bojkotta all denna skit en dag för längesedan - (en dag som påminner om den du just beskrev i ovanstående inlägg). Jag fann glädjen (eh, okej, jag fann en mer behaglig hy) i en ansiktsrengöring från Kronans droghandel som är parabenfri och luktar persika, samt vanlig kakaosmör. Ja. ren kakaosmör (köp på bodystore eller iherb) och ingenting annat. Morgon och kväll. Använd enbart det så ska du få se på fan och håll djävulsprodukter borta från ditt ansikte. Matter of fact, kör kakaosmör på hela kroppen. Man luktar gott och huden blir perfekt tids nog.
    När min hy är grådaskig och tråkig och döden så lägger jag en ansiktsmask (blandar typ honung, kakao, lite olivolja, kanel). Ett annat trick jag har som jag absolut inte talar öppet om är att jag tar en skiva rå potatis och gnider i ansiktet. Man får en retuscheffekt på hyn, på grund av stärkelsen och det luktar inte ens.. men det är inget man talar öppet om.
    (Jag hade både torr hud och finnar. Nu har jag fin hud och sällan finnar.)

    Fet kram på dig hursomhelst, peace.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well spoken! Jag är ju som bekant slav under sminkandet och krämandets piska, ständigt växlandes mellan att sätta fenomenet på pidestal och att kasta ner på marken och STAMPA på skiten. Just nu är jag inne i en fas där jag tänker typ endast produkter som har bevisad verkan kommer innanför denna tröskel, dvs ahapeelings, hysteriska fuktkurer, läkemedel som jag fått utskrivna osv. Resultat: Huden är torr och förvirrad.

      Ska kolla upp detta!!! Så härligt att få tips! Du det där med potatisen har jag hört om vid något tillfälle, fast då i en ansiktsmask med ris som mixats till en slät pasta typ. Om jag inte minns fel. Potatis är ju en trygg och härlig skapelse som inte ska underskattas.

      Kram! /WG

      Radera
  2. Mina tips för bättre hy är kokosolja, eko. Den är bakteriedödande och man blir så len! Blandar med vatten o smörjer in fejan innan sömn, eller som den är att ta bort smink med.
    Sedan är honung oxå bakteriedödande, jag brukar lägga en ansiktsmask som får verka en halvtimme, gärna längre. Nackdelen är att det är kladdigt under tiden, men det är lätt att skölja av, samt att det är ganska svagt, så att göra det fler kvällar i rad rekommenderas. Man ser skillnad sen, lugnare hy med ljusare/mindre plitor! /h

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, mycket underbara tips! Ska testa detta och rescensera!!
      /torrfejset WG

      Radera