2013-11-11

Föräldrar

Det är alltså FARS DAG idag. Inte för att jag bryr mig ett skit om den här typen av "högtider" men det får ju en att reflektera lite över den relation man har till sina föräldrar om inte annat.  I sturegallerian tidigare under veckan dök det upp en reklamaffisch med en bild på en svart spetstrosa på och texten "Please, please him. Fars dag 11/11" HUR SJUKT. På Instagram har jag sett att folk har postat bilder på sina fäder och skrivit typ mitt livs första kärlek: pappa under, lol. Många har lagt upp bilder på sina farsor när de är unga. När de är barnlösa och fria. I ett annat liv. Livet innan vi, deras barn, kom in i bilden.

Jag kollade på gamla familjebilder i förrgår. Så märkligt när man hittar en av de där bilderna, kanske någon bild från en semester i valfri europeisk stad där ens föräldrar är unga och nykära. Morsan i röd högt skuren baddräkt och farsan i en tajt ljusblå t-shirt och med en cigarett i handen. Innan allt det andra hände och de fick barn tillsammans och belånade sig och bråkade om att byta till vinterdäck på bilen.

Det är som att man får en glimt av något hemligt.
Den där hemlisen som är vilka de var innan mig. Vilka de var då. Vilka de egentligen är. Och kanske framförallt, vilka de var när de var lika gamla som jag är nu.

/WERKIN' GIRL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar