2013-11-01

Cellbiologi för boosters

Werkin Girl svarade verkligen uttömmande och klokt på beautyfrågan häromdan. Ska försöka att bidra med lite värdefulla synpunkter jag med!

För det första: har i nuläget mycket bra hud, i princip inga finnar men däremot en del pormaskar. Dessa avlägsnas på bästa sätt manuellt, men det är risky bizniz om man är av klämmig natur som jag. Helt plötsligt står man där helt röd med massa obehagliga nypmärken i fejset och undrar vad fan det var som hände? Så detta utföres bäst av ett proffs!

Förr i världen trodde jag dock att man kunde få bort sina porisar om man bara skrubbade tillräckligt mycket och använde en massa produkter avsedda för acne och fet hy. Detta visade sig vara fel, i alla fall i mitt fall. Det var nämligen så att jag hade torr hy och min hud kämpade desperat för att fukta den med talg. Det blir liksom en inflammation i talgkörtelsutförsgången, så att mer talg produceras och mer hudceller produceras. Resultatet blir en liten pormask som blir mörk när den kommer i kontakt med syret i luften. Lösningen på detta är ju då såklart inte att maxa med ännu mer uttorkande grejer utan att vara snäll och gollig mot sin hud. 

Basic grejer för att vara snygg när man vaknar:

-Rengöring som är snäll. Typ apotekets rengörings"mjölk". Köpte nån dyr grej när jag gjorde porklämmning vilken var skitbra!! Nu har jag tvätten från Kielhs vilken väl är okej. Viktigast är att det inte torkar ut!!! Och tvätta huden en gång per dag bara! På morgonen är man ren och behöver inte tvätta. Syftet är att återfå balans. 

- Fukt. Maxa med fukt!! Dag och natt. Serum och oljor och allt. Är man orolig för att bli oljig kan man ju testa hemma först. En produkt som jag älskar är den där oljan från Clarins, tror den heter typ "Blue Orchid Oil". Den är underbar! Huden blir moist och puffig på ett underbart sätt. Kostar 500 spänn typ men är värd det. Och så lyxigt att den har en pipett. Gillar alla hudprodukter med pipett.

- Ögonbrynen. Så viktigt! Färga dem! Man ser mycket mer ut som en människa med färgade ögonbryn. 

Känner mig mycket oinspirerad vad gäller smink just nu men vill berätta om ett annan grej. Såhär va: jag är besatt av rynkor. Att inte få dem. Jag vet, jag är 23, men redan nu ser jag att små små linjer har bildats vid ögonen och en liten rackare ovanför läppen. Eftersom jag är en medicintönt har jag gjort gedigen research på detta och har kommit fram till följande nedslående faktum: nästan inga glammiga antirynkkrämer har effekt på själva rynkorna. 

FAKTA
Rynkorna beror på flera faktorer. Mängden hyaluronsyra minskar. Hyaluronsyra är som gelé i huden kan man säga. Dessutom minskar mängden celler som bildar kollagen och det kollagen som finns ramlar sönder till mindre bitar. Eftersom kollagenet ger spänst till huden blir resultatet att huden blir mindre elastiskt. Som ett gummiband som töjts ut för mycket om ni fattar. Tjockleken på huden minskar också. 

Jaha tänker ni, det var ju enkelt! Bara att mojsa på lite kollagen och hyaluronsyra och sen var det klart. Nej boosters, så lätt ska det såklart inte vara. Både kollagen och hyaluronsyra är sketastora molekyler så det går inte igenom huden. Däremot kan det ju lägga sig i rynkorna och ge lite uppfluffning. 

Men vad ska vi göra dååååå!?! undrar ni. Det ska jag berätta! Det finns nämligen en grej som har effekt på rynkorna! Detta är vitamin A. Hur funkar det då? Jo ser ni. Vitamin A passerar huden och krälar sig fram till de celler som producerar kollagen. Sen mixtrar de sig in i cellernas DNA och ökar produktionen av kollagen! Hur bra! Dessutom ökar de mängden celler i huden vilket är bra. 

Problem: vitamin A finns bara på recept. Men har ni nån vän som lidit av acne i tonåren kan ni fråga om de har en gammal tub med differin liggande hemma. Det är nämligen en vitamin A-kusin som är mycket bra! OBS använd sparsamt för man blir torr. Ta på rynkområdena varannan kväll typ. Och man måste behandla minst sex månader för att se resultat. Hur bra!!!!!

Världens längsta inlägg om celler. Jaja ni står ut. 

Kram Queen Of The Najt

1 kommentar: