2013-10-01

Vakna med ett ryck

Vaknar med ett ryck av att telefonen ringer. Okänt nummer. Svarar aldrig på okänt nummer längre, om jag inte får nån jävla spasm och får för mig att det är något särskilt, typ att jag har vunnit på lotto (???) eller något. Väntar spänt på att smset som aviserar telesvar ska plinga in. Efter några sekunder kommer det. Slår på högtalaren på telefonen och ringer upp telesvar medan girigt dricker det sista ur vattenflaskan jag har bredvid sängen. "Ja hej det här är lärare X från skola X, jag ville bara höra hur det är med dig. Jag provar att ringa lite senare då, eller så kan du ringa upp mig... ja vi hörs då". Ångesten slår klorna i mig och jag ligger och stirrar som en plattfisk upp i taket. Pressar ihop käkarna och väntar på tårarna. Inga kommer. Till slut kastar jag av mig täcket, korvar på mig ett par trosor och går in på toaletten för att kissa, tvätta mitt ansikte och ta på mig deoderant. I någon slags panik bestämmer jag mig för att det ska bli något av den här dagen ändå. Häller upp gårdagens kaffe i en mugg, slänger in den i mikron och passar under tiden jag väntar på att nervöst klösa sönder ett fnasigt litet sår på armen. Lägger mig i sängen med kaffet och funderar på hur det här ska gå till.

Hur ska jag ta mig dit? Jag har inget busskort. Kanske kommer jag att bli tagen av kontrollanter när jag plankar. De brukar alltid röra sig ute vid den här tiden. Undrar hur kallt det är ute? Kommer jag att behöva ta med mig någon extra mat till skolan? Kommer jag hinna dit om jag ska till mitt samtal på beroendemottagningen klockan fyra? Va, vad tänker jag med, klockan är ju bara tio nu. Vad kommer min lärare att säga när jag kommer? Kommer vi att sitta ner och prata? Hoppas inte. Måste se till att jag har köpt cigg innan jag åker dit. Kanske ska jag köpa snus också för säkerhetsskull. Kommer jag somna om jag tar en halv lergigan eller bara bli soft lugn och ångestfri?

Nu börjar den här dagen. Fan.
/WERKIN' GIRL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar