2013-10-23

Vad är ett "nude" läppstift?



Nude = Samma färg som ens egen läppfärg, kanske något blekare, eller Nude = Blekt brun/rosa/beige? Jag tänker att det är det förstnämnda. Som vanligt utgår begreppen i skönhetsvärlden från att alla brukare är vita västerlänningar och därmed måste ju en "nude" läpp vara beige, men min mun är inte beige, den är jävligt pigmenterad och går åt det rosaröda hållet, och jag ser ut som skit i beigebleka läppstift. Och det är jag nog inte ensam om. Vi kan väl enas här och nu att en så kallad nude läppfärg är samma som ens naturliga med felmarginal på ett par nyanser ljusare. Så slipper vitheten ha tolkningsföreträde för en gångs skull också.

Emogreetings,
/WERKIN' GIRL

3 kommentarer:

  1. jag skulle vilja ha ett nytt namn för det, som "hudfärgat" fast roligare! /h

    SvaraRadera
  2. om man pratar om en färg som är typ ens läppfärg så kan man ju iaf på engelska använda mlbb = my lips but better, "nude" tycker jag är mer att man färgar sina läppar till sin hudfärg typ?? /h igen som tydligen gillar att diskutera detta ämne

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller med! Mibb, bra uttryck, men som sagt got 2 find something better. Och en bättre distinktion så att "nude" inte automatiskt betyder att man färgar sina läppar till sin (vita) hudfärg. Läppfärgad? Haha jag tänker på blygdläppar av någon anledning.

      Radera