2013-10-17

Konvalescent

Hej alla fiffis där ute och TACK för alla stödjande kommentarer nu när jag varit sjuk. Nä skoja. Ni kunde ju inte veta att jag svävat mellan liv och död liksom.

Take home message: om ni får (detta gäller ffa the ladies) molande smärta i ryggen, känner er trötta och konstiga och har feber samt har besvär från urinvägarna så kan det njurbäckeninflammation. Sök då vård. Gör inte som jag; låtsas att det är mensvärk, äta hundra Ipren och gå och fika med dina vänner. 

Nej jag ska sluta skoja om detta. Det var faktiskt väldigt obehagligt att vara (somatiskt) sjuk. Kändes som att den där dumma bilen man åker runt i (alltså kroppy) fått nåt konstigt fel som man inte kan laga själv och ju längre tiden går desto allvarligare blir felet. Det var jobbigt att ha ont och veta att det kommer från svullna njurar. Skrev ju en tenta (ironiskt nog handlade tentan om infektion..) i fredags och var tvungen att knäppa upp mina jeans för att det var så tajt och obehagligt. Min tanke var "hmm jag måste ha gått upp i vikt" vilket ju vittnar om sämst slutledningsförmåga eftersom jag inte ätit nåt på en vecka på grund av avsaknad av aptit. Min stora mage berodde sannolikt på att jag hade svullnader runt organen! Fyy! 

Eftersom jag precis läst en massa om infektioner och har fotografiskt minne (nåja) så var det mycket fakta som virvlade runt i min skalle när jag blev inlagd. Mindes att 20-25 procent av de som har pyelonefrit också får bakterier i blodet. Det är mycket dåligt. Mortaliteten är 30-50 procent. Fick ett dropp när jag lades in, vilket man också får om man har bakterier i blodet. Blev panikslagen, började kolla om de valt rätt antibiotika och ville att de skulle kolla puls och blodtryck och temp hela tiden. Det var vidrigt att inte ha kontroll. Något som var skönt: att jag inte ville dö i sepsis var inte bara för att mamma skulle bli ledsen. Jag ville inte heller.

Nu är jag i alla fall utskriven och tillbringar dagarna i mitt rum. I frysen ligger färdigmat som jag kan värma. Nutrition är mycket viktigt för tillfrisknandet. Har inte ont längre, men lite biverkningar från antibiotikan i form av störd huvudvärk. Och så tröttheten! Den är enorm. Jag ligger här och vill bara ha mer och mer. När jag varit uppe och värmt en paj måste jag sova en timme. Igår blev jag helt trött av att smsa. Idag är det något bättre. Fick så mycket kraft att jag till och med kunde duscha. Känns som jag har varit på SPA-weekend. Skriver man spa med stora bokstäver förresten? Aja. 

Massa kramar från Queen Of The Najt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar