2013-10-31

Förändring

Hejhej nu är det dags för lite självhjälpskola igen. Jag har haft en skitdag och det verkar lämpligt att väga upp den med att sprida lite basic KBT-budskap. För att illustrera det jag ska berätta för er tar vi hjälp av en bild.


Exempel 1: Jag ligger och deppar i min säng på kvällen och ska sova. Oroar mig för att inte kunna somna. Tänker att jag aldrig kommer klara av att somna, att jag kommer ligga där i mörkret med tankar som snurrar, klockan kommer att bli fem på morgonen och jag har fortfarande inte kunnat sova. Dessa tankar gör att jag oroar mig ännu mer, får fysiska känslosymptom som typ hjärtklappning, blir varm etc. Känslan gör det ännu svårare för mig att somna och så är vi igång. Och lik förbannat ligger jag där fortfarande, klockan fem på morgonen, orolig och rädd.

Exempel 2: Jag ligger och deppar i min säng som vanligt. Har sovit för länge pga lergiganrester i kroppen och allmän leda. Tänker att det är för sent att ta mig iväg till skolan. Tänker att det är för sent att gå upp och göra något av den här dagen över huvud taget. Dessa tankar gör att jag får en crappy känsla och den crappy känslan gör att jag agerar i relation till den, dvs stannar kvar i sängen och känner mig värdelös och isolerad. Eller för all del kan det gå till så här: känner mig orolig, tänker att det kommer gå åt helvete, och så skiter jag i att gå upp.

Ni kanske börjar ana vartåt det barkar. Alla delarna i triangeln påverkar varandra och kan trigga igång varandra. Det ena genererar det andra etc. Men! Det gäller förstås även med positiva förändringar också. En förändring kan börja var som helst i triangeln. Förändringar måste inte alltid börja med ett förändrat tankemönster. Du kan börja med att handla annorlunda och då kommer känsla och tanke följa efter. Eller för all del tänka annorlunda om du nu vill det. Studier (ja det har faktiskt gjorts studier på detta så cp) har visat att det tar tjugoen dagars handling för ett beteende att bli en vana, eller att förändra en vana. Det tar trehundra dagars handling för en vana att bli helautomatisk.

Gött eller hur? Ska bara börja leva som jag lär också så blir nog allt bra.
/WERKIN' GIRL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar