2013-10-02

EmoBoost Testar: Citalopram

Snabbfakta från FASS: Citalopram är ett SSRI-läkemedel som används för att behandla depression. Ökar seratoninhalten i hjärnan. Bla bla bla.

Egen erfarenhet: Jag käkade citalopram i ungefär tre månader. Fick det utskrivet av min läkare på vårdcentralen när jag kom dit första gången för att få hjälp med min depression. Tänkte att efter sisådär ett år med konstanta självmordstankar och noll framtidsvision var det väl dags att börja fippla med kemin i kroppen. Mådde så rysligt jävla dåligt under denna tid och det är svårt att veta vilka känslor eller fenomen som orsakats på grund av citalopram och vilka som kan skyllas på depressionen i fråga. Första veckan minns jag att jag mådde illa hela tiden. Kändes som att jag skulle kräkas typ jämt och ville mest bara ligga stilla. Jag sov hela tiden. Minst 16 timmar om dygnet. När jag väl var vaken satt jag bara kraftlös stilla och stirrade. Något annat som hände var att jag blev sjukt ljuskänslig. Att gå ut ur lägenheten i starkt solljus var rena döden, det flimrade och blinkade i ögonen och gjorde rent ut av ont. Och ja, första veckorna mådde jag sämre än innan jag gått till doktorn. Det är ju hemskt att det blir så, men det får man ju räkna med. Jag ville inget hellre än att bara få dö nån jävla gång under de där veckorna. Förutom detta så drabbades jag av en jävla muntorrhet, händerna darrade som asplöv och minnet blev totalt opålitligt. Men det som nästan var mest smärtsamt av alla biverkningar var att jag plötsligt inte kunde dricka alkohol. Jag är ju väldigt förtjust i att supa och ser det som min blinkande fyr i denna livets natt. Det gick inte längre. Efter några misslyckade fyllor som bara resulterat i att jag blev ledsen, aggressiv, kräktes och mådde skit både under supandet och dagen efter så kunde jag konstatera att efter två ynka öl passerade jag en osynlig gräns och försvann in i mitt inre kräkluktande mörker. Att käka citalopram är inget kärt minne för mig. Jag minns den här tiden med fasa. Till slut fick jag Cipralex utskrivet istället, och trots att läkaren sa att det i princip var samma sak så fick jag för mig att jag reagerade bättre på dem.

Jag ger citalopram en emogubbe av fem :(

/WERKIN' GIRL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar