2013-10-30

EmoBoost Svarar #4: Skönhetstips del 1


Anonym frågar:
Först och främst, löv er blogg <3 skulle vilja veta era bästa "skönhetstips", typ vilka produkter ni inte kan leva utan osv. Puss

Werkin' Girl svarar:
Vi ska väl inte bara diskutera basbehoven här va? Ni vill veta hemligheterna, skatterna, mirakelprodukterna. Det ska ni få. Men vi får ta det i stora drag för jag kan ju inte skriva flera meter text heller. QotN är mer kemiskt kunnig så hon får fläka ut sen.

Min skönhetsfilosofi just nu ser ut ungefär såhär: Jag föredrar det som man på engelska brukar referera till som "dewy skin" och det betyder översatt ungefär väl återfuktad hy med enorma mängder lyster. Ska också tilläggas att "lyster" inte betyder glitter eller knappt ens skimmer, utan ja jag vet inte, glöd? Typ. Ni förstår nog vartåt jag siktar. När jag och QotN är ute i butiker på sminksafari brukar hon skratta åt mig för att jag alltid dras till allt som är silikonigt, ljusreflekterande, utjämnande och silkigt. Lena skimrande vätskor och krämer som används för att ge huden just den där åtråvärda återfuktande glödande finishen. Anledningen till att jag är så fixerad vid det här är att jag 1) älskar det 2) led av mild men ändå jobbig acne under ett par år och nu för tiden irriterande finnar som jag inte på några villkor verkar kunna låta vara ifred. Tänker: får jag jag min hy att se topp ut kommer jag undan med allt annat kul som jag EGENTLIGEN gillar. Typ skarpa mörka bryn, feta matta blodröda läppar och små gnistrande juveler fastlimmade vid ögonvrårna. Nå, jag kommer inte att tipsa om sånt, utan grejer som jag efter år av sminkande enligt trial and error-devisen kommit fram till är bulletproof.
  • Halvera mängden foundation/puder/concealer du använder. Men jag har ju massa finnar och acneärr och är helt röd tänker du. De flesta använder alldeles för mycket, vilket ger resultatet att allt det du ville täcka syns ännu mer istället. Ta en stund och verkligen TITTA på dig själv i spegeln. När du mejkar dig: Låt de bra partierna skina genom och täck där du behöver. Sist men inte minst, man behöver inte pudra hela fejset på rutin. Håll dig till de zoner som du vet brukar bli oljiga alt där du lagt på tjockare lager av täckande smink. Puderzombie nej tack.
  • Highlighter! Ett glåmigt emos bästa vän. Om du är ny på denna boll: kolla på tutoreals på youtube, förslagsvis denna av Lisa Eldridge. Favoritställen: kindbenen och amorbågen.
  • Köp ett par bra borstar att skugga med. Inget revolutionerande tips, men asså... i flera år blaskade jag på ögonskuggan och gnuggade på med samma ledsna pensel. Nej nej jag såg ju ut som en stressad gammal hora. Använd en borste för själva appliceringen och använd en annan specialare för att mjuka upp och skugga. Detta gäller även fejset - en fet ren kabukiborste är gyld att gå på med efter att du pudrat, rougeat, bronzeat, whatever.
  • Man vill se perfekt och naturlig ut. Dock: perfektion är totalt onaturligt. Kom runt detta problem genom att lägga en underskön tipptopp bas och fyll sedan försiktigt i dina födelsemärken, fräknar etc i efterhand. Det ögat registrerar blir då: wow amazing supernaturlig naken hud.
  • Peela läpparna med en bomullspinne insmord i någon läppbalsam du gillar. Alltså, dra och liksom rulla den över läpparna och var lite hårdhänt. Detta är typ det första mjuka-läppar-tricket jag någonsin gillat. Skit i att skrubba med konstig dyr skrubb eller nån jävla tvättlapp. Läppbalsam och tops är grejen, SEN kan du ösa på 8 hour cream.
Okej, nu kommer vi till den roliga delen. Produkttips.
  • Skitbilliga högpigmenterade ögonskuggor i fantastiska färger? Sleek Makeup. Jag har beställt mina från smink.nu (så lol namn), det var fraktfritt och ploppade ner i brevinkastet dagen efter att jag hade beställt.
  • Favorithighlighters: MAC cream colour base i färgen pearl och pudervarianten i min Sleekpalett som heter Face Form (som för övrigt också är sjukt bra)
  • Om du ser förjävlig ut och är puffig som ett svin under ögonen finns bara EN metod. Den är oglamorös, kontroversiell och farlig i för stor mängd och om man använder för ofta. Hemorrojdkräm. Ja, jag har provat. Vad gör den då? Ja tänk efter, du fattar nog.
  • Två produkter som kan användas som primers/bas för den som vill ha utjämnad och frisk hy med massor av lyster: Instant light complexion perfector från Clarins eller den lite billigare Lumi Magique från L'oreal. De här kan också användas som highlighters över flytande foundation om man är på det humöret.
  • Beauty Flash Balm från Clarins. Om den appliceras på rätt sätt så kommer du bli helt jävla stunned. Ger inga långvariga resultat utan är en så kallad askungekräm som gör dig vacker för en stund med sin uppstramande och uppljusande effekt. Kolla appliceringstips här.
  • För oss stackars emos som lider av acne eller annat fult har jag ett tråkigt med nödvändigt ont. Dumpa alla dina skitfoundations och köp dig ett Bare Essentials mineralpuder. Ser naturligt ut, går snabbt att lägga på, täcker skitbra. Allt man vill ha alltså.
  • Överlägset bästa överlacket för naglar: Seche Vite. Håller bra och blir så JÄVLA cleant.
  • Fejka snygga men natural looking fransar: Måla svart vattenfast kolpenna på övre inre fransraden, alltså under och mellan fransarna. Ta av överflödet med en tops. Böj fransarna och lägg på några tippar individuella fransar (korta eller medium, de långa är helt sinnes). Kör lite mascara endast i fransrötterna. ~*klart*~
Drömprodukter just nu:
  • Paulas Choice resist weekly resurfacing treatment
  • Eye revive beauty flash från Clarins
  • Fuktgivande ansiktsmasken so much to dew från Sampar
  • Becca shimmering skin perfector
GUD DET FINNS SÅ MKT ATT SÄGA!!! Tur att jag har en blogg så att jag kan säga det också. Jaja detta var lite skrap på skönhetsytan, vi får väl gå mer på djupet en annan gång. Nu är det er tur att tipsa mig.

/WERKIN' GIRL

5 kommentarer:

  1. var hittar man seche vite egentligen???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicks och Åhléns är väl de säkraste korten. Kostar 130 spänn eller något. Stryk på lacket och på med seche vite innan det hunnit torka.

      /EmoBoost

      Radera
  2. Tips på bra vattenfast kolpenna? Lyckas inte hitta nån som fastnar på inre franslinjen, för du menar vattenlinjen va? Det kletas alltid av på nedre fransraden direkt. Så irri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fan fett irri! Skaffade mig en från Clinique som jag använder, mjä jag måste nog säga att jag inte är hundra procent nöjd med den, kan tänka mig att det finns billigare som är lika bra eller till och med bättre. Men det har visat sig gå att komma runt genom att köra på övre vattenlinjen och jobba in den försiktigt underifrån mellan fransarna. Dutta försiktigt med en tops för att få bort överflödet så slipper du att det kletar av sig på undre vattenlinjen och man ser ut som en ledsen racoon.
      /EmoBoost

      Radera
  3. Ps. Har so much to dew och den e fab. Tar alltid den efter att jag har använt starka produkter och mkt exfoliering - blir aldrig fnasig längre efter sånt. Har även ögonkräm + dagkräm från sampar som jag tycker mkt om. Speciellt ögonkrämen kanske. Mindre puff och mindre ringar.Tips

    SvaraRadera