2013-10-10

Darling



Minns ni tidningen Darling? Levde ni ens då? Jag levde och var nog lite för ung för att vara i målgruppen, men det hindrade mig inte från att sno tidningarna efter att min äldre syster hade läst dom. Åratal senare hittade jag fyra Darlingtidningar begravda i en gammal skokartong. Hjärtat bankar och minnena flödar över mig när jag bläddrar i dom. Så här hundra tusen år senare känns artiklarna kanske inte särskilt nydanande när man läser om tekniknyheter som externa tangentbord till mobiltelefoner och hur Napster fungerar och vad det ska vara bra för. Jag hittar till och med en gammal intervju med Håkan Hellström från hans debutår. 

Anledningen till att jag vill prata om Darling i det här forumet är för att det är en av få tidningar som tagit ångest på allvar. I varje nummer hade de en hel sida! FATTA. Där fick man skicka in ångestrelaterade frågor och få svar av redaktionen! En riktig jäkla emoblaska helt enkelt. Förutom den briljanta ångestfrågespalten finner du även artiklar som som typ "Ta't lugnt, ta en Seroxat" (handlar om vad som händer med kreativiteten när man knaprar ångestdämpande), ""Han snuvade oss allihopa" (om när ens bästa kompis tar livet av sig) och "...och till jord skall du åter varda" (var tar de döda väden efter döden men innan de begravs eller kremeras?). Naturligtvis blandades döds- och ångesttexterna upp med mer lättsmält prosa som typ "Stallet som subkultur" och artiklar om vad en frukt är. Skitsamma, ni fattar vad jag menar. Kan inte komma på en enda tidning idag som håller samma ångestmått som Darling. Kan ni?

Darlingkåta hälsningar,
/WERKIN' GIRL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar