2013-10-03

Ångestskolan: stenålderskroppen

Idag är jag vid gott mod. Tänkte därför ta tillfället i akt att dela med mig av en sak som hjälper mig när jag blir helt kajko. Första gången jag fick panikångest trodde jag att jag höll på att få en hjärtinfarkt *så unik*. Och trots att jag är mycket väl medveten om att så inte är fallet så kommer de tankarna alltid smygande när jag får ordentlig fysisk ångest med hjärtklappning. För mig har kunskap om hur kroppen fungerar hjälpt mig att lugna ner mig emellanåt. Därför vill jag dela med mig lite:

Vår listiga kropp har två lägen. Evolutionen har väl fixat det så. När man förhåller sig till sin konstiga kropp bör man tänka att den är skapad för typ stenåldersjägare. Människor som rusade omkring ashungriga, dödade en mammut, åt den, slogs mot lite fiender, fick lite vila osv. Kroppens funktioner är helt briljanta för det livet! Dock inte alltid adekvata för vårt liv today.

Rest and digest
Detta kroppsläge är bra om man ska vila sig och smälta sin mammut man just ätit. Impulser skickas från hjärnan via så kallade parasympatiska nervtrådar till olika organ. De organen är tex spottkörtlarna som börjar producera spott för att man ska kunna smälta mammuten, magen och tarmarna som börjar böka inne i buken. Hjärtat slår långsammare och blodtrycket sjunker. Ett rätt soft tillstånd med andra ord. Detta tillstånd är maxat under sömn, men så fort man inte är i en akut stressituation så slås det på. Är man däremot i en stressig situation hamnar man i:

Fight and flight
Detta läge är mycket fiffigt och helt adekvat om man ska, jaa, slåss eller fly. Eller andra saker, som att prestera fysiskt eller göra något kriminellt eller något som kräver att sinnena är skärpta. Det som händer när detta läge aktiveras är att det så kallade sympatiska nervsystemet (namnet har inget att göra med syftet, tycker själv att det sympatiska nervsystemet är rätt osympatiskt) aktiveras. Massa sympatiska nervtrådar från hjärnan, som är vigda åt just dessa aktiviteter, skickar signaler till olika organ; hjärtat som slår snabbare och hårdare, spottkörtlarna som slutar producera saliv, diafragman som gör att andningsfrekvensen ökar, blodkärl vidgas i huden vilket ger rodnad och värmekänsla. Det finns till och med små små nervtrådar som går till de små små musklerna vid varje hårsäck och får varje hårstrå att resa på sig. Massa adrenalin pumpas ut från binjuremärgen och man blir på helspänn. Perfekt om man ska fightas mot en neandertalare som har snott ens nötter typ.


Ni som läser denna blogg kanske känner igen detta senare tillstånd, men inte från mammutsituationer. Hög puls, klappande hjärta, snabb andning, torr mun, svettning osv.. Det som händer i kroppen under fight and flight är exakt samma som händer när man får ordentlig ångest! Hur knäppt! Det är en helt normal fysiologisk reaktion, men som svar på fel saker. Det är inte en neandertalare i ditt tältläger som utlöst reaktionen, utan typ en trång tunnelbana eller lukt av gas eller att du ska hålla en redovisning.

Det som händer i hjärnan rent kemiskt bär man har mycket ångest är att det blir en rubbning mellan lugnande substanser (GABA, vilket är hjärnans eget benzo) och aktiverande substanser (noradrenalin som har samma effekter som adrenalin).  Fight and flight blir liksom lite för piggt och lättväckt. Så nästa gång ni börjar kaosa och ba "ring en ambulans jag måste till SÖS NUUUUU!" så tänk att det bara är din dumma stenålderskropp som spelar dig ett idiotisk återkommande spratt.

Besserwisserpussar från Queen Of The Najt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar