2013-09-26

Emoboost testar: Propavan


Snabbfakta propavan från FASS:
Används som sömnmedel för olika typer av sömnrubbningar. Dämpande och lugnande effekt. Inte beroendeframkallande. Receptbelagt.

Myt och skryt från Flashback:
"Propavan är ett rävgift, som har spelat ut sin roll i psykiatrin.
Medicinen är ett effektivt sömnmedel, men biverkningarna är omänskliga.
Det finns moderna läkemedel, som hjälper mot dålig sömn."
(skrivet av nån loonie som kallar sig för stövelanders)

Egen erfarenhet:
Fick propavan utskrivet efter en sejour på sjukhus, då de på sjukhuset dragit in mina tidigare favoriter Imovane på grund av att de kan öka alkoholsuget för en svag själ med fallenhet för berusning. Till skillnad från Imovane och Zopiklon som får en att slumra in kan man säga att propavan jobbar mer på att hålla en sovandes hela natten. Propavan bör man trycka i sig minst en timma innan man kryper i säng, de tar lång tid på sig att komma igång.

Jag hade blivit ordinerad 1-2 tabletter någon timma före sänggående. Sagt och gjort. Hade enormt svårt att sova, men somnade till slut efter ett par timmar. Vaknade mitt i natten av en fruktansvärd muskelvärk i båda underarmarna. Panik! Tårarna strömmade och jag försökte göra olika konstiga förvirrade övningar för att bli av med den vidriga värken. Det kändes som outhärdliga stickningar eller krypningar. Svårt att säga hur länge det pågick, men minst en timme skulle jag tro. Till slut måste jag somnat av någon slags utmattning. Nästa gång jag provade propavan hände precis samma sak, och det var då som jag min trögskalle kopplade den vidriga värken till tabletterna. Tredje gången (kan knappt fatta att jag vågade prova igen) tog jag bara en tablett, och vaknade då inte med den vidriga värken.

Nå, min erfarenhet av propavan är alltså inte så positiv. Glädjen över att ha fått ett recept på sömntabletter förbyttes i förvirring, värk och ångest. Dessutom blir man groggy dagen efter. Trög och slö, svårt att komma upp ur sängen, typ som om man hade rökt braj i ett dygn. Kan ju vara skönt om man planerar att ligga och ruttna i sitt hem i våndor hela dagen, men mindre bra om man försöker upprätthålla något typ av liv. Kommer alltså sälja mina propavankartor på Tradera till högstbjudande *skoja* ... *inte*

Jag ger propavan en emogubbe av fem i betyg.




/WERKIN' GIRL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar