2013-09-30

Emoboost testar: Mirtazapin


Snabbfakta Mirtazapin från FASS:
Mirtazapin är en centralt verkande presynaptisk α2-antagonist, som ökar den centrala noradrenerga och serotonerga neurotransmissionen. Den histamin H1-antagonistiska effekten av mirtazapin är kopplad till de sedativa egenskaperna.

Obegripligt va? Det betyder typ att Mirtazapin fungerar ungefär som ett SNRI-preparat, som tex Venlafaxin. Det vill säga, koncentrationen av serotonin och noradrenalin ökar runt hjärncellerna så man blir lycklig och glad. Dessutom har den effekt på histaminreceptorer i hjärnan som gör att man blir lugn. Indikationen är depression.

Egen erfarenhet:
När jag var riktigt sjuk och suicidal för ca fyra år sedan lämnade jag avd 24 på St Göran med en dosett innehållande fem miljarder tabletter. De som skulle ha effekt på mitt stämningsläge var Lamotrigin som var stämningsstabiliserande, Zyprexa som var antipsykotisk (WTF!?) och så Mirtazapin som var antidepressiv. Därför svårt för mig att utvärdera Mirtazapin.

Dock: under perioden som jag åt alla dessa mängder mediciner blev jag tjock och astrött. Inte det minsta glad. Kunde sova typ 16 h på ett dygn. Hade en helt otrolig hunger på kolhydrater, åt typ en miljard mackor och godispåsar varje dag. Kunde på riktigt vakna mitt i natten och vara sugen på kakor. Det gav mig knappast någon ökad livskvalitet. Mirtazapin har ett rykte om sig (på Flashback hehe) att ge viktuppgång och jag är inte den som sätter mig emot. Tror jag gick upp typ 7 kilo på de tre månader jag stod på denna härliga medicinblandning. Detta fick mig att känna mig mer som ett Babe Without Total Control of Herself (BWTCH - nya BITCH) än något annat. Slutsats: denna medicin suger!

Betyg: Ger Mirtazapin 0 av 5 emogubbar :(((

Hälsningar Queen Of The Najt


2 kommentarer:

  1. åh jag hatar Mirtazapin, blev mer som en zombie än vad jag var från början. kunde somna när som helst, var som helst. extra festlig att blanda med vin.

    SvaraRadera
  2. det enda jag minns av min mirtazapinperiod var att jag åt upp typ allt i mitt hem.

    SvaraRadera