2013-09-30

Ang huden



Ibland tänker jag att jag borde lägga ner alla ursprungliga visioner och bara bli någon slags hudterapeut. Jag är nämligen besatt av huden. Min egen hud mest. Jag undersöker huden länge varje dag och kliar, pillar och klämmer, smörjer in, återfuktar, exfolierar, sminkar, tvättar, baddar. Det bottnar i att jag förut hade mycket problem med min hud. Nu har jag det bättre, men vanan trogen intresserar jag mig för huden alldeles för mycket. Jag vet ju att den skulle må bäst om den bara kunde få bli lämnad ifred. Men det kan jag tyvärr inte göra. Min hudrutin för fejset varierar mycket beroende på säsong och hur krävande huden är. Med "krävande" menar jag om den är extra torr, extra fet, om det finns några finnar eller andra konstigheter som pockar på uppmärksamhet. I stora drag ser den i alla fall ut som följer:

1. Tvättar med Avene ansiktstvätt, klämmer och pillar om jag inte kan hålla mig
2. Smörjer in med en mellanfet hudlotion från La Roche Posay
3. Sminkar med krämfoundation (Maybelline Fit Me) eller mineralpuder (ID Bare Minerals)
4. Kamoflerar med concealer från Make up store
5. Grejar länge och noga med skuggningar, rouge och highlighter från Sleek Makeup

Vid special occasions skrubbar jag försiktigt med bikarbonat blandat i ansiktstvätten. Huden blir superfin och härlig, men som med alla skrubber man bara använder ibland kan det göra att man avslöjar en del skit som legat och grott under den vackra ytan = man ser ut som en ful fisk efter ett par dagar. Annars har jag äntligen fattat storheten med aspirinmasken, dvs ett par aspirin blandat med lite naturell yoghurt, ett par droppar vatten och lite flytande honung. 

Idag är hudens status sådär. Den är missnöjd med att det blivit kallt och reagerar genom att sparka bakut. Torr och jävlig, det har dykt upp några små finnar, konstigt fnas på hakan. Konstigt nog reagerar jag inte typ åh din stackare, nu behöver du extra care så jag behandlar dig med ömhet utan istället ahh din jävel, du har svikit mig så nu ska jag straffa dig genom att pilla och klämma, smäcka på massor med smink så att du inte kan andas. Idiotiskt egentligen, men vi har väl alla våra små egenheter.

/WERKIN' GIRL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar